Jump to content

Hatékonyság napsütésben és esőben

2015. 11. 28. 16:00

Az időjárás nagyban befolyásolja az embereket. Mind öltözködésben, mind hangulatban és közérzetben, valamint a programokat is ehhez mérten kénytelen igazítani. Ezen kívül frontok jönnek és mennek, sokak meg is érzik azok közeledtét.

Az időjárás olyan tevékenységeinkre is hatással van, amelyre nem is gondolnánk, nem vagyunk időjárási vonatkozásaival tisztában. Vizsgálati eredmények alapján az derült ki, hogy napsütéses időben, amikor az ember hangulata sokkal jobb, ennek megfelelőn a borravalók aránya is jobb (már a pincérek részéről). A frontok hatnak reakcióidőnkre és figyelmünkre is, éppen ezért szokták felhívni a figyelmet, ha front közeledik, vezessenek óvatosan. Valószínűleg te is az egyike vagy azoknak, akik túlnyomórészt azt vallják, hogy nyirkos, esős, felhős napokon még a munka sem úgy megy, mint ahogy kellene. Azonban a napsütés még a munkakedvre is sokkal jobb hatással van. Nemde? Erre nagyon egyszerűen kikövetkeztethető a válasz, hogy miért van így: napsütésben jobb a hangulat, a rossz idő pedig letargiát eredményezhet. Biztos, hogy így van ez?

Kutatók gyakorlatban is vizsgálni akarták, hogy a munkakedv, a teljesítmény és az időjárás között milyen a kapcsolat. Egy tokiói bankban kezdték meg a vizsgálatokat, ahol 2,5 évnyi jelzálogkölcsön kötés anyagát nézték át. A banki alkalmazottak lebonyolított ügyleteinek számát jegyezték. Annak az időszaknak a meteorológiai adatival összevetették a 600 ezernyi igénylést. A száznál is több munkatárs olyan irodákban dolgozott, ahonnan látni lehetett, hogy milyen az idő odakint. Aki azt gondolta, hogy jobb időben még a munka is haladósabb, az igencsak tévedett, legalábbis a kutatási eredmény szerint, ugyanis 1,3%-kal csökkent a teljesítmény.

Ha belegondolunk, van benne valami. Észrevetted már magadon, hogy ha tartósabban borult időben volt részed, és végre kisüt a nap, akkor valóban jobb kedvünk lesz, de még a gondolatainkat is eltéríti. Ez pedig egyáltalán nem a hatékonyságnak kedvez. Ezt igyekeztek kideríteni egy másik vizsgálattal, amely a legváltozékonyabb hónapban, vagyis márciusban került sor. Az online felmérés lényege az volt, hogy egy rövid szövegben a 26 hiba közül találják meg a lehető legtöbbet. Az időjárásnak persze itt is nagy szerepe volt, ezért azt is rögzíteniük kellett az alanyoknak még a felmérés elkezdése előtt. Kiderült, hogy a szép időben a hibák keresése nem volt olyan alapos, mint borúsabb időben.

A kutatók azt a választ adták erre, hogy a jó idő egyáltalán nem a munkának kedvez, ugyanis óhatatlanul többször eszünkbe jut, hogy milyen jó lenne kint lenni most a természetben, süttetni az arcunkat a napon, nagyot sétálni. Ez az elkalandozás a munka, a hatékonyság rovására megy. Rossz időben könnyebben koncentrálunk a feladatunkra, nem vonz a kinti lét gondolata sem, így hatékonyabbak vagyunk.

(Kép forrása: theguardian.com)