Jump to content

Hódít az elektronikus shopping

2014. 05. 23. 12:56

Bár a személyes vásárlás izgalmát – különösen a hölgyek körében – nem pótolhatja az internetes vagy mobilos, mégis idehaza már egyre többen választják a kényelmesebb e-kereskedelmet.

A webáruházak több mint kétharmadának a forgalma, vásárlóinak száma és az átlagos kosárértékük egyaránt nőtt tavaly – derül ki az Olcsóbbat.hu és az UNAS partnerei körében végzett felmérésből. A kutatásban résztvevő webshopok 5 százaléka szolgált ki napi 50, vagy több megrendelést, háromnegyedük viszont csak kevesebb, mint 10-et. Az interneten és a hagyományos boltokban, tehát „offline” is forgalmazók több mint negyede online felületen már többet értékesít. Ami érdekes, az internetes mellett jelentősen nőttek a mobilos vásárlások.

Elsősorban a számítástechnikai cikkek, a háztartási eszközök, a kozmetikumok és a játékok keltek el virtuálisan, ami nem csoda, hiszen ezek aránya a legnagyobb a webshopok kínálatában. Meg azért sem véletlen ez, mert egy sor olyan termék – mint például egy cipő vagy egy farmer – esetén meglehetősen macerás, ha színben, méretben a valóság máshogy néz ki, mint a képernyőn.

A webshopok kétharmadának naponta 200-nál kevesebb volt a látogatója, ezzel szemben 6 százalékuk „üzletét” több mint 1500-en keresték fel. A többségnél a kosárba 6000-15000 forint közötti értékű portékák kerültek, s csak a webshopok tizede büszkélkedhet 30 000 forint feletti átlagvásárlókkal.

Egy jó honlap éppúgy növelheti a vásárló kedvét, mint egy áruház kirakata. Ezt tükrözi, hogy az érdemi fejlesztéseken átesett webáruházak kétharmadának nőtt a forgalma és vásárlói száma, valamint gyakran a kosárérték is.

Az e-kereskedők által alkalmazott marketingeszközök közül egyértelműen vezetnek az ár-összehasonlító oldalak (70 százalék), melyet a közösségi média (68 százalék) és a hírlevelek (65 százalék) követnek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest kevesebben használtak banneres megjelenést és hírlevelet. A közösségi média még mindig meghatározó fontosságú a webshopok számára: 99 százalékuk a Facebookon kommunikál, 36 százalékuk a Google+-on is jelen van, míg egynegyedük a Youtube-on.

Amiben van még előrelépniük a webáruházaknak, az az online fizetés. Hiszen – bármennyire meglepőnek is tűnhet – ez közel a felükben még nem lehetséges. Ötödük használ hagyományos banki modult, harmaduk pedig bankoktól független fizetési szolgáltatást alkalmaz.

Ám sokakat nem is ez riaszt el a webáruházas vásárlástól, hanem az, hogy nem egyszer a kosárba tett termék ára nincs összhangban a házhozszállítás költségével. Egy okostelefon töltője például az egyik webáruházban 1290 forintot kóstált, ami simán verte a hagyományos üzlet 3000 forintos árát, ám az online-os megrendelő csak a futár csengetésekor szembesült azzal, hogy még 1900 forintot is ki kell perkálnia. Márpedig nincs mese, sok webshopnál eleve nincs mód a személyes átvételre. Így aki nem akar kellemetlen meglepetésben részesülni, az ne csak az árak alapján döntsön, hanem vegye figyelembe a szállítási díjakat is.

(Fotó: droopi.se)