Jump to content

Csak, mert divatos, vagy van más oka is?

2019. 09. 18. 19:00

Coca Cola, Retro, Ford, és még sorolhatnánk nagy márkákat, amelyek évtizedek óta jelen vannak és a kereslet is lankadatlan. Más üdítőitalok, ruha- és autómárkák is léteznek, mégis kevésbé ismertek.

A nagy márkák termékeire mindig sokkal nagyobb figyelem irányul, hiszen a megszokott jó, minőségi árut várjuk el azoktól. A divat mindig változik, de nem mindig előnyére. Vannak olyan irányzatok, amelyeket ép ésszel elég nehéz felfogni, pláne utcai ruházatként, vagy egyáltalán, ruházatként elképzelni.

A divat vonzza az embereket, hiszen a legtöbbünknek igénye van arra, hogy mutatós legyen, és a felvett ruhában kényelmesen érezze magát, magabiztos legyen. A divatos megjelenés státuszunkat is megerősítheti, hiszen akkor érezzük magunkat a sikeresnek, ha dominánsabb csapat tagjai közé kerülhetünk be. A divatos megjelenés egymagában ezt nem garantálja, de sokat jelenthet.

A divat lényegében utánzást jelent, hiszen egy tervező megalkotja saját elképzelésén át kivitelezett darabjait, amelyért aztán borsos árat fizetnek a trendet követő vásárlók. Mint már volt arról szó, így is biztosítani tudjuk helyünket egy társaságba, de a divat követésével a tömegből, az alacsonyabb társadalmi rétegből való kiemelkedés igényét is megadhatja. Ez azt is jelentheti, hogy nem feltétlenül a viselhető, ám nagyon mutatós darabok válnak divatossá, hanem az elképesztő, kihívó, éppen a tömegtől való elhatárolódást segítő viselet válik trendivé.

A divatos termékekkel persze nemcsak a rang- és vagyonbéli különbségek mutatója lehet, hanem valamilyen fogyatékosságunk leplezője. Amíg a külvilág a divatos darabbal foglalkozik, az elvonhatja figyelmét arról, amiben gyengébbek vagyunk.

A kiskamasz, nagykamasz gyermekek keresik a helyüket a világban. Még önmagukkal is talán hadilábon állnak, ahogy minden mással is, így a divatirányzatok között is keresik a sajátjukat. Az iskolán belüli vagány kategóriába sorolt lányok és fiúk a megihletői többeknek, ezért egyáltalán nem meglepő, ha a saját gyermekünk is azért nyúz, hogy olyan darabokat vásároljunk számukra, amelyeket a menők hordanak.

Az internet, a média pedig nagy hatással van mindenkire. Az információkhoz való könnyű hozzájutás azt is lehetővé teszi, hogy hírességek stílusával azonosuljunk, és akár meg is valósíthassuk. A sztárok öltözködési stílusát utánozva magunkról is azt hihetjük, hogy némileg hasonlítunk hozzájuk mind külsőleg, mind tehetségben.

A divat nem szól másról, mint pénzköltésről, de pszichológiai értelemben az a célja, hogy erősítse az egyes csoportokon belüli összetartozást, vagy épp a más csoportoktól való elkülönülésben segíthet.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)