Jump to content

A hatékony tanuláshoz segítsd gyermekedet

2016. 11. 14. 17:00

Szülőként magadat látod a gyermekedben? Tudod, hogy az esze adott a tanuláshoz, azzal nincs gond, ám a szorgalom vészesen kevés? Tudod, hogy jóval több van benne, és szinte játszva lehetne az osztályelsők között, csakhogy nem tesz ezért semmit?

Hogyan tanulhatna gyermeked sokkal hatékonyabban? Számtalanszor beosztottad már számára az időt, leültetek és ezt át is beszéltétek, lelkére olvastad azt is, ha meg akarja valósítani álmait, ahhoz tanulnia kell, tudatosabban kell csinálnia, az eredményekben azonban nem látszik meg javulás?

A hatékony és eredményes tanulás alapfeltétele az, hogy a tanuló légköre megfelelő legyen. Érezze magát tanulás közben jól, és ne zavarják tevékenységében. Valami mást kell bevetni, hogy az eszéhez mérten jegyekben is megnyilvánuljon a gyermek képessége. Az egyik legfontosabb, hogy az idő, amelyet a diák a tanulásra fordít, igazán hatékony legyen. Hiába ül órákon át a gyermek a tankönyv felett, ha csak a szöveget nézi, de nem érti. Még feleslegesebb, ha mondjuk, közben a telefonján matat, vagy a héttérben szóló televízióra, zenére figyel. Sőt az ilyen háttérzajokat, zavaró körülményeket ki kell iktatni, mert így lesz sokkal gyorsabb és hatékonyabb a tanulás. A memóriafejlesztő és a koncentráció javítására interneten is számtalan lehetőséget lehet találni. Arra kell figyelni, hogy egy tananyagot többféleképpen érdemes elmélyíteni. Az állandó olvasás és memorizálás mellett azt is meg lehet tenni, hogy vagy a szülőnek, vagy a testvérnek, esetleg osztálytársnak, barátnak felmondja az olvasottakat, tanultakat. Ekkor derül ugyanis az ki, hogy a memorizált lecke valójában mennyire maradt meg az agyában. A jegyzetkészítés ugyancsak a tudás elmélyítését segíti. A legfontosabb adatokat érdemes kiírni. Nem is kell teljes mondatokban megfogalmazni, elég csak a kulcsszavakat lejegyzetelni, és ha ránéz a későbbiekben, tudni fogja, hogy miről tanult. A tanuló válhat tanítóvá, amely ráadásul mindenkiben a tudást mélyíti. Akár megoszthatja a gyermek saját osztálytársával a megszerzett tudást, de készíthet belőle prezentációt, amelyet akár blogbejegyzésben közzétehet, így az informatikában is tevékenykedhet, de a megtanultakat újra feleleveníti magában és azt mások számára is közzéteheti. Ha a blogbejegyzés nem is megoldható, akkor érdemes olyan kártyát készíteni, amelynek egyik oldalán maga az esemény olvasható, a másikon pedig a kiegészítő adatok. Olyan ez, mint amikor a puska elkészítésére fordít a diák időt. Amíg a puskát készíti, addig memorizálja az anyagot. Az ilyen kártya is valami hasonlót szolgál.

Ahogy telik az idő, úgy kerül a diák egyre magasabb fokú oktatási intézményekbe. Ehhez mérten nő a tananyagok nagysága, a követelmény. Középiskolában már minden sokkal komolyabb, hiszen a cél az érettségire való felkészülés, valamint a felsőfokú intézményekbe való bejutás. A tanulnivalók mennyisége jóval meghaladja az általános iskolai tananyagot. Hogy hatékony legyen a diák, muszáj beiktatni szüneteket. Egy óra megfeszített tanulás, memorizálás, koncentrálás után szükséges negyed órás szünetben pihenni.

(Forrás: marmalade.hu | cambridge.com, brainscape.com/képek)