Jump to content

Iskolaérettség

2016. 04. 17. 17:00

A nagycsoportos óvodások java szeptemberben már az iskolapadokban fog ülni. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, iskolaéretté kell a gyermeket nyilvánítani. A szülők olykor elbizonytalanodva állnak az előtt, hogy vajon gyerekük tényleg érett-e már az iskolához?

Habár az óvodai élet utolsó évében már iskolára való felkészítés zajlik, foglalkozások keretén belül rövid időre lefoglalják az óvónők a gyermekek figyelmét különböző feladatokkal, amelyek már az iskolai élethez való szokást segítik. Az iskolai alkalmasság megállapítása szakembereket igénylő, összetett dolog, amely során számos szempontot figyelembe kell venniük az arra hivatott szakembereknek.

Az óvodai lét után az iskola rendje egészen más. Mindenkire vonatkozó és érvényben lévő szabályok szerint zajlik egy nap. Az óvodai, javarészt gondtalan játékot felváltja a meghatározott viselkedés és tevékenység. A mindennapi feladatok elvégzése során kialakul a gyermekekben a kötelességtudat. Kinek hamarabb, kinek később, de ha a céljait el szeretné érni – márpedig a gyermekek nagy tervekkel vannak teli –, akkor annak első lépése az általános iskola elvégzése. Az óvodába is minden nap járni kellett, ám a játék mellé befért olykor egy kis tanulás. Az iskolában ez fordítva működik. A tanulás mellé néha befér egy kis játék.

Az iskolai mindennapok hatására nő a gyermekek önuralma. Az óvodai létre az volt a jellemző, hogy az egyik pillanatban még egy játékkal játszott, majd egyet gondolt és már másba fogott bele. Ebben is más lesz az iskola, hiszen ott mindennek megvan a maga ideje.

Az óvodás gyerekek feladattudata még lehet, hogy nem alakult ki teljesen, vannak bizonyos képességek, amelyek fejlesztést, odafigyelést igényelnek, de nincs mese, szeptembertől iskola. A szülők meglepetésére azonban az addig szeleburdi, csapongó, szétszórtabb ovisból iskolás gyermek válik, aki hihetetlenül rugalmasan és gyorsan idomul az iskolai elvárásokhoz, szokásokhoz. Öt, hét éves kor körül ugyanis nemcsak testi változások következnek be a kisfiúk és a kislányok életében, hanem pszichés érés jelei is megmutatkoznak. Egyre kevésbé kap érzelmi színezetet gondolatuk, már képessé válnak arra, hogy várni tudjanak, és nem azonnal teljesednek be vágyaik. Az iskolában már a család mellett megjelennek az igazán nagy, kortársaival kötött barátságok (akár hetente új).

A legtöbb gyermek kis zökkenőkkel (vagy a nélkül) könnyen megszokja az iskolát. Az iskolaérettség követelménye szigorúnak tűnhet, ám azok többsége a fejlődés során megjelennek, nem is kell tanulniuk a gyerekeknek.

(Forrás: essentialkids.com.au, dailytelegraph.com.au/képek)