Jump to content

Forradalmasított kalóriatáblázat: 1 üdítő=55 perc mozgás

2014. 10. 28. 11:12

Vajon mi lenne, ha az egészségtelen élelmiszerekre nem csupán azok kalóriatartalmát írnák rá a gyártók, hanem azt is feltüntetnék, pontosan mennyi sportolással tudjuk azt a szelet csokoládét, vagy a pohár kólát lemozogni?

Képzeld csak el, hogy az üdítőitalos dobozra rá van írva, hogy az elfogyasztásával bevitt kalóriamennyiséget fél órányi kocogással tudod jóváírni! Mit választanál, megiszod, majd rögtön utána felhúzzod az edzőcipőt, vagy inkább hagyod a cukros löttyöt és egy pohár vízzel csillapítod a szomjad?

Sara Bleich a Johns Hopkins Bloomerg egészségügyi iskola tanársegéd professzora pontosan ezeket a fajta vásárlói tájékozattókat tűzte ki személyes céljának. A szakember szerint az emberek nincsenek pontosan tisztában azzal, mit is jelentenek az élelmiszereken feltüntetett értékek, ezért kutatásában évek óta azt viszgálja, hogyan lehet a táplálkozási információkat mozgásfomákban tolmácsolva megadni.

Legújabb kísérletében az üditőitalos palackokra a következő feliratokat ragasztották: ’Tudtad, hogy ahhoz, hogy ledolgozzál egy pohár üdítőt, vagy gyümölcslevet 50 percet kell futnod?’ Az üzenet átmehetett a fogyasztóknak, kevesebb cukros ital fogyott a kísérletsorozat folyamán, illetve a vásárlók, felmérve az áldozatot, amit a magas kalóriatartalmú üdítőkért kellene hozniuk, inkább a kisebb kiszerelést választották.

-Az a baj, hogy az emberek nem igazán értik, mit is takar a kalória fogalma. Egy átlagos amerikai ráadásul nem valami jó a számolásban. –nyilatkozta Bleich a The Atlantic-nak.

-Ezért próbáljuk minél érthetőbbé és gyakorlatiasabbá tenni a vásárlói tájékoztatókon szereplő adatokat.

-Tegyük fel, hogy az illető tisztában van vele, hogy az ideális napi kalóriabevitelének 2000 körül kellene lennie. Bemegy a McDonald’s-ba, rendel egy 250 Kcal tartalmú hamburgert, viszont nehezére esik ott helyben kiszámolnia, hogy ez a napi adagnak hány százaléka is pontosan. Ráadásul azok, akik a legegészségtelenebbül táplálkoznak, rendszerint a társadalom kevésbé iskolázott rétegéből kerülnek ki. Ha csak rápillantanak a kalóriatáblázatra, nem fogják tudni azonnal értelmezni azt. Azáltal, hogy ’emészthetőbbé’ tesszük számukra ezeket az információkat sokkal nagyobb hatást érhetünk el.

A kutatás első eredményei pedig igen bíztatóak, a kísérletekben szereplő gyerekek 40%-a állította, hogy az új címkék gyökeresen megváltoztatták üdítőfogyasztási szokásaikat.

A professzor most azt szeretné elérni, hogy a gyorséttermek is hasonló ’X kalória= Y perc mozgás’ információkkal lássák el termékeiket.

(Kép: morefitct.com)