Jump to content

Ezeknek a vadászoknak más a technikája. A szavakkal kerítenek csapdába

2018. 04. 05. 19:00

Nem tudsz valamit? Gúglizz rá, szokták mondani. A mindenki által ismert Google keresőmotor az, amelyet ma már a lexikonok vagy más könyvek használata helyett/mellett alkalmazunk, ha valamire kíváncsiak vagyunk a világból. Nem tud azonban mindent.

Az internet számos ponton megkönnyíti az életünket. Akár otthonunkból sem kell kimozdulnunk ahhoz, hogy elintézzünk olyan dolgokat, amiért korábban különböző intézményekben sort kellett állni. Természetesen még most is van, ami nem intézhető el online, de akkor is felgyorsíthatja annak folyamatát. Egyszóval szeretjük, használjuk, mert gyors és kényelmes.

Vadászat a lájkért
Nem kell azonban mindent elhinnünk, amit az internet elénk tár. Ha rákeresünk egy kulcsszóra, akkor több ezer adat közül választhatunk. Nem is mindegyik vonatkozik teljeséggel arra, amire rákerestünk, némelyik pedig igencsak távol esik a keresett kifejezésünktől. Előfordul, hogy nem a keresett szóhoz kapcsolódik a tartalom, de a minőséggel és a hitelességgel is gond lehet. Sőt kimondottan vannak olyan weboldalak, amelyek majdcsak a hazugságra építenek. Ezek azok az úgynevezett lájkvadász oldalak, amelyeknek csak egy céljuk van, hogy a rémületet, felháborodott, csodálkozást, kíváncsiságot kiváltó cím alapján minél több látogatót csalogassanak, és azzal megnöveljék a kattintások, lájkok számát. Ráadásul aljas és szenvtelen módon bárhol feltűnhetnek, sokan be is dőlnek. Akik nem érzékelik a hír hamisságát, lájkolják és megosztják a cikket, amellyel csak tovább erősítik és segítik az adott weboldalt.

A legtöbb lájkvadász oldal olyan semmitmondó cikkeket közöl, amelynek hírértéke egyenlő a nullával. Mégis vonzzák a látogatókat, a kattintások és a lájkok száma egyre csak nő annak ellenére, hogy tartalmuk silány. Az egyetlen, amelyben ezek a cikkek erősek, a jól megválasztott, hangzatos, figyelemfelkeltő cím.

Miért jó valakinek, ha átverik az embereket?
A válasz a piszkos anyagiakban rejlik. Hányszor keltették már halálhírét olyan ismert embereknek, akik nemhogy nem haltak meg, de még csak nem is betegeskednek. Egy közkedvelt színész, színésznő, énekes halálhírére sokan felkapják a fejüket, rákattintanak az oldal cikkjére, és máris elérték azt, amit szerettek volna. Az teljesen mindegy, hogy a tartalommal félrevezettek sok embert. Mielőtt azonban hozzájuthatnának az érdeklődők a cikk tartalmához – pedig már nagyon kíváncsiak, mert olyan hangzatos és sokat mondó a cím –, a weboldal üzemeltetője azt kéri, hogy másokkal is osszák meg a tartalmat. Még mielőtt hozzájutna az olvasó az általa fontosnak vélt cikkhez, már terjeszti a valótlanságot.

A kedvelések pénzt érnek. Ha egy kamu, lájkvadász oldal tízezer követőnél többel rendelkezik, már pénzzé tette tartalmát. Minél több az oldal követője, a cikkek lájkolója és megosztója, annál jobban megéri gyártani az álhíreket.

(Forrás: marmalade.hu | responsejournal.net, memecenter.com, fameable.com/képek)