Állj ki magadért!
A munkahelyünkön számtalan olyan helyzet adódhat, mikor kollégáink, főnökeink nézetével, véleményével, vagy javaslataival nem értünk egyet. A legtöbben a konfliktusok elkerülése érdekében, nem mernek felszólalni, saját javaslatot tenni, ha valamivel nem értenek egyet. Ez hosszútávon azt eredményezheti, hogy nem lesznek kíváncsiak az ember véleményére, és a lehető legtöbb helyzetben elnyomás alá kerül. Éppen ezért, saját érdekünkben célszerű kiállni magunkért. Véleményünket kulturált keretek között bátran megfogalmazhatjuk. Természetesen ez nem mindig könnyű, hiszen alaposan át kell gondolni, hogyan legyünk őszinték anélkül, hogy átlépnénk a személyes határainkat.
Ha értekezlet van, vagy egy adott helyzet, mikor meg lehet fogalmazni a saját gondolatokat,ötleteket, véleményeket, kritikákat, (és van is mondandód) ne habozz, gondold át logikusan mit szeretnél, és bátran terjeszd a nyilvánosság elé. Ha sokáig rágódsz egy problémán, ötleten, és hetekkel később mondod, hogy „szerintem, így jobb lett volna” , az már értelmét veszti. Éppen ezért, saját érdekünkben mindig ragadjuk meg az első kínálkozó alkalamat.
A problémákat még csírájában kell elfojtani...
Ha konfliktus helyzet adódik, mielőtt kígyót-békát kiabálnátok egymásra, próbáljatok megnyugodni. Sérelmek (hol jogosan, hol jogtalanul) mindenkit érnek a munkahelyén. Ez hozzá tartozik a közösség mindennapjaihoz. Fontos, hogy tudjuk hol a határ, hirtelen felindulásból nem ajánlott vitát kezdeményezni. Azonban a későbbi súrlódások, felgyülemlett feszültségek és elfojtott indulatok megelőzése érdekében, mindenképpen tiszta vizet kell önteni a pohárba. Ne félj kiállni az igazadért, ha támadás vagy sérelem ér, állj ki magadért, és észérvekkel védd meg magad. (Akkor is, ha a vezetőkkel van konlfliktusod.)
Van az a főnök típus, aki másokat több ember szeme és füle hallatára bírál rendszeresen, ha te is részese vagy egy ilyen kellemetlen szituációnak, bátran közöld a főnököddel, vagy kollégáddal, hogy legközelebb négyszemközt orvosoljátok az esetleges problémákat. Persze vannak olyan helyzetek, mikor egy ember hibája, vagy cselekedete az egész közösséget érinti, ilyenkor megszokott, hogy az érintettek mindannyian részt vesznek a beszélgetésben.
Ne cselekedj indulatból...
Fontos, hogy a munkahelyünkön próbáljunk indulatoktól mentesek maradni, ugyanis könnyen megüthetjük a bokánkat. (Még akkor is ha igazunk van!) Kerüljük a hangoskodást, az agressziót, a szitkozódást. Probléma esetén, ne beszéljünk félre, a konkrétumok és tények közlése sokkal célravezetőbb. Kritizálhatunk valamit, ha nem értünk egyet, de ilyen esetekben mindig készüljünk megoldási javaslatokkal, ötletekkel, melyek sikert eredményezhetnek. Fontos, hogy, ha valakinek a viselkedésével, hozzáállásával, nézetével, ötletével, stb. nem értünk egyet, akkor a probléma forrását találjuk meg, összpontosítsunk magára a problémára, ne XY személyét kritizáljuk, amivel valójában nincs bajunk. (Ha lenne sem szabad nyiltan kritizálni a munkatársak személyét!)
Kedvességgel is elérhetjük célunkat!
Jó pontot szerezhetünk, ha képesek vagyunk dícsérni másokat, valamint elismerni mások munkáját. Ha valamilyen munkafolyamattal mégsem értünk egyet, mielőtt javaslatot tennénk valami jobbra, ismerjük el a folyamat azon részét, ahol nem volt hiba. Egy jó közösségben fontos a bizalom, a megértés, a türelem, az őszinteség és az, hogy a dolgozónak legyen szabad vélemény nyilvánítási joga. Ha csapatban kell dolgozni, az egész közösség érdeke, hogy feszültségtől mentesen, hatékonyan menjen a munka. Egy jó főnök időről-időre kikéri a beosztottak vélményét, megosztja velük a nézeteit, javaslatait, és lehetőséget ad arra, hogy elmondják mit gondolnak 1-1 munkafolyamatról. Egy jó munkaerő vita, vagy konfliktus esetén, igyekszik észérvekkel, nyugodtan és norál hangnemben megoldani a fennálló problémát.