A Charles Schwab nevű vállalat leginkább arra fekteti a hangsúlyt, hogy a céghez pályázó jelöltek milyen jellemvonásokkal rendelkeznek, ezért a felvételi procedúrába egy különös feladatot is iktattak.
A felvételi eljárás során szokásos HR-es kérdéseket is feltesznek, de sokkal inkább a jelöltek emberi oldalára, természetére kíváncsiak. Ha megkérdezik például, hogy mi volt életükben a legnagyobb kudarc, valójában az érdekli őket, hogy sikertelenség esetén a pályázó mást hibáztat vagy saját magát.
Ami a szokásos interjúztatástól eltér, az az, hogy a cégvezető reggelizni hívja a jelentkezőket és egy kis izgalmat visz a helyzetbe: megkéri a pincéreket, hogy keverjék össze a rendeléseket. Természetesen a turpisságra nem derül fény és jó borravalót is ad a pincéreknek, mindössze annyi a kikötése, hogy a hozzá érkező vendégek ne azt kapják, amit rendeltek.
A cégvezető azért hozza ilyen helyzetbe a pályázókat, mert kíváncsi arra, hogyan reagálnak a jelöltek egy ilyen váratlan helyzetben. Idegesek, frusztráltak vagy megértőek? A vezető szerint, ahogyan egy ilyen helyzetben viselkednek, úgy viselkednek az üzleti életben is.
Az említett reakciókon kívül egy másik még beszédesebb lehet: a hallgatás. Ha valaki nem szól, hogy összekeverték a rendelését, az könnyen azt sugallhatja, hogy az illető félénk, nem figyel a részletekre vagy nem áll szándékában kijavítani a hibákat. Ilyen jelöltet pedig egyik munkaadó sem szeretne.
Egy ilyen helyzetben nem kell nagy ügyet csinálni a dologból, és udvariatlannak sem kell lenni. A legjobb, ha udvariasan szóvá tesszük a dolgot, és nem hallgatunk róla.
Fotó: flickr.com