Jump to content

Férfiasabban sikeresebbek lehetünk?

2014. 08. 19. 15:38

Egy szakember szerint ha nőként a férfiak által dominált iparágakban szeretnénk érvényesülni, legjobban tesszük, ha sutba vágjuk a finom, nőies praktikákat és érzékenységet.

Anne Marie Ryan pszichológusnő szerint már az állásinterjún érdemes kidomborítanunk maszkulinabb vonásainkat. Kutatásaiból ugyanis arra a megállapításra jutott, hogy ezeken a férfias területeken cseppet sem értékelik a meleg, támogató, segítő karakterjegyeket, amiket többnyire a gyengébbik nemmel asszociálunk.

A kutatásában, melynek eredményeit a Psychology of Women című folyóiratban publikált, arra kérte a résztvevőket, hogy férfiak által dominált iparágakba jelentkezzenek vezetői pozícióba, az állásinterjú során pedig egy önkéntesekből álló bizottságnak kellett ítéletet hoznia alkalmasságukról.

A nők egy részét megkérte, hogy olyan ’férfias’ tulajdonságokat hangsúlyozzanak magukban ki az ál-állásinterjú során, mint a rámenősség, a leplezetlen ambíció és a függetlenég. A másik felüknek viszont a nőiesebb, melegebb, harmónikusabb tulajdonságaikat kellett előtérbe helyeznie.

Ezekből a kísérletekből arra a megállapításra jutott, hogy az ’elférfiasodás’ hatásos stratégiának bizonyult a pozíció megszerzésében, mivel ezeket a tulajdonságokat mások nélkülözhetetlennek tartották a munkához.

A kísérlet annak a nagyívű kutatásnak volt része, mely arra kíváncsi: mi az oka, hogy a nőket, az idősebbeket és a kisebbségeket diszkrimálják a társadalmon belül, illetve hogy ők mit tehetnének ennek elkerüléséhez.

Bár a professzornő sem találja teljesen helyénvalónak, hogy egy nőnek kifejezetten férfiasan kelljen viselkedni a siker érdekében, mégis ezt tanácsolja, hiszen ezzel el lehet kerülni az egyértelmű elfogultságokat már a pozíció megszerzésének, vagy betöltésének kezdetén. Emellett a cégeknek is oda kellene figyelniük, hogy nem mutatnak-e diszkrimináló jegyeket a felvételik során.

Adam Grant pszichológus szerint az is problémát jelent, hogy bizony nagyon kevés férfihangot hallani, amikor a nők vezető szerepéről folyik a beszélgetés. Ennek szerinte az az oka, hogy bár sok férfi „titokban feminista”, nem mernek hangot adni véleményüknek attól való flelmükben, hogy esetleg félreértik a szavaikat.

Az Amazonon kapható száz legsikeresebb könyv közül, mely a nők és az üzlet kapcsolatáról szólnak, csupáncsak négynek férfi a szerzője.

(Daily Mail, kép: news.asiantown.net)