Jump to content

Ennyire fontos, hogy tetszik-e vagy sem

2018. 02. 26. 17:00

Digitális világban élünk, és ma már az is általános látvány, ha a fiatalabb generáción kívül az idősebb korosztály tagjai is aktívan használják az okos eszközöket. Szörfölünk az interneten, információt vadászunk, kommunikálunk, fotókat készítünk és töltünk fel, mint mindenki más.

Használja már fiatal és idős az internet adta lehetőségeket és azt, amelyeket az okostelefonok szolgáltatnak. Számos hasznuk mellett már azt is tudjuk, hogy sok negatív hatással is jár az, hogy folyton a telefonon lógunk, azt simogatjuk. Bárki és bármikor elérhet, a valódi kapcsolatok rovására mehet, ha a virtuális valóság felülkerekedik. Függőséget okozhat a közösségi média, márpedig aki nem szerepel valamelyik felületen, az olyan, mintha nem is létezne. Megosztjuk gondolatainkat, örömünket, bánatunkat a közösségi felületen. Sokan még azt is tudatják a világgal, hogy merre járnak épp. Fotókat készítenek elfogyasztás előtti ételekről, vagy a konyhában történt minden mozzanatról, családi rendezvényekről, állatokról. Egyszóval mindent igyekszünk dokumentálni, ami velünk és körülöttünk történik. Pillanatokkal később pedig már a közösségi oldalon tesszük elérhetővé.

Nemcsak a tinik kiváltsága a közösségi média. Úgy használjuk ezeket a felületeket, mintha máshogy nem is tudnánk kapcsolatot tartani embertársainkkal. A kapcsolattartáson túl azonban arra is felhasználjuk, hogy reakciókat váltsunk ki másokból. Habár saját profiloldalunkra töltünk fel fotókat eseményekről, személyekről, igazi célunk az, hogy arra reagáljanak mások.

Készült rólad egy jól sikerült fotó, amelyet úgy éreztél, hogy megmutatnál másoknak is? Megosztottad a közösségi felületen, és vártál. Vártad, hogy reagáljanak az ismerősök. Ha nem is kifejezetten azzal a céllal tettél ki egy képet, hogy a lájkokat várd, tudat alatt mégiscsak benned motoszkált, vajon az online közösség tagjainak tetszik-e a kép vagy sem?

A közösségi oldalak még inkább markukban tartják a fiatalokat, akiket szinte egész napjukat képesek lennének úgy eltölteni, hogy telefonjukat matatják. Izgalmat okoz számukra, hogy a készített kép mit fog kiváltani másokból. Lélegzetvisszafojtva figyelik a kép alatti számlálót, amely a tetszést fejezi ki. Mérhetetlen csalódás számukra, ha egy jónak ítélt fotó, vagy egy megosztott jó tartalom nem azt a sikert hozza, amire ők számítottak. Kutatásokba bevont fiatalokon azt vizsgálták, hogy a lájkok hatása hogyan hat az agyukra. Az egy képhez érkező sorozatos lájkok látványa az agynak azt a területét aktiválja, amely a jutalmazásért is felelős. Sőt, ha olyan fotót mutattak egy-egy fiatalnak, amelyen semmi szerethető, kedvelhető nem volt, azonban a barátai már lájkolták, akkor a kísérleti alany is csatlakozott hozzájuk attól függetlenül, hogy neki tetszett-e a kép vagy sem. Ennyire nagy hatással van tehát egy egyszerű gomb és a közösségi média az emberekre.

(Forrás: marmalade.hu | techcabal.com, peacequarters.com, sundaypost.com/képek)