Jump to content

Átmegyünk és kész, de mi van a zebra mögött?

2019. 02. 28. 19:00

Mielőtt lelépnénk a járdáról, szétnézünk. Hivatalosan balra, jobbra, majd megint balra tekintünk, és ha megbizonyosodtunk, hogy szabad az átjárás, akkor áthaladunk a másik oldalra. Természetesen a zebrán át.

A forgalomra érdemes odafigyelni akkor, amikor a másik oldalra szeretnénk átjutni, hiszen azt épen és egészségesen szeretnénk megtenni, ezért is érdemes a kijelölt és felfestett gyalogos-átkelőhelyet használni erre. A forgalomra sokkal jobban figyelünk (jogosan!!!), mint arra, hogy vajon a zebra (ahogy a köznyelv nevezi) mikor alakult ki.

A közlekedésünk során használt jelzések közül a már pici gyerekek számára is egyik legismertebb a csíkokkal jelzett zebra. A felfestett vastag fehér vonalakat figyelembe veszi autós, kerékpáros és gyalogos egyaránt és szerte a világban ugyanarra használják, vagyis a közúton történő átkelés legbiztonságosabb módja. A köznyelvi és rövidebb zebra elnevezést pontosan amiatt kapta a gyalogos-átkelőhely, mert az útra felfestett fehér csík a zebrára emlékeztet.

A mai városokban közlekedve teljesen természetes látványt mutatnak a zebrák és szerves része az életünknek, a közlekedésünknek, azonban már az ókori rómaiak is alkalmaztak jelzéseket a biztonságos átkelés érdekében. Régészeti kutatások során feltárták Pompei városában is a kőtömbökből álló gyalogátkelőket. Ezek ugyan nem felfestett jelzések voltak, hanem annál is jobban érzékelhető volt, ugyanis igencsak nagy köveket helyeztek el egymás mellé az úttestre. A lecsiszolt nagy kőtömböket egymástól azonos, az emberi lépés nagyságához igazodó távolságra helyezték el. Az ókori zebra tehát kiemelkedett az úttest kövezetéből, de a zebraként lefektetett kövek között elfértek a az ember vagy állat vontatta kocsik.

Ezek a gyalogos-átkelőhelyek ma már nem tennének jót a mai járműveinknek. Vagy az autóknak kellene magasabbnak lenniük, de inkább a felületre felfestett csíkokban állapodtak meg. Ahhoz, hogy a zebrák, mint általánosan használt jelzések felkerüljenek az utakra, sok időnek el kellett telnie. Az ókori megoldás tehát már nem működhetett, hiszen az autók nem tudtak volna azon közlekedni, ám egyre több jármű jelent meg az utakon, valamit tenni kellett. Főleg a balesetek elkerülése érdekében.

A mai értelemben vett első zebrát Londonban festették fel 1948-ban, nem sokkal később pedig már a gyalogos-átkelőhely fogalma is elkezdett terjedni. Az első zebrákat sárga-kék pontozott vonalakkal festették fel, és egyre inkább elkezdték használni Anglia szerte a zebrákat.

Németországban 1952-től alkalmazzák a gyalogos-átkelőhelyeket, hazánkban pedig 1975-től lépett hivatalosan is hatályba a gyalogos-átkelőhelyek szabálya.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)