![](/data/documents/images/original/9/e/f/9ef4880186132d3d5e61affe9acf8c9a.jpg)
A Fairtrade termékek kereskedelme 2017-ben világviszonylatban meghaladta a 8,4 milliárd eurós értéket, ami 8%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül egyre nő a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 30 000 különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 150 országban, beleértve Magyarországot. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.
A magyar növekedés meghaladja a nemzetközi trendeket
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 2 éve méri a magyar Fairtrade piac nagyságát, amiről 2014 óta állnak rendelkezésre adatok. Az első adattal lefedett évben a méltányos kereskedelem piaca marginális, 68 millió forint volt, ám innen dinamikus növekedésnek indult. Két év alatt, 2016-ig közel hétszeresére nőtt a piac, majd 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom, és a méltányos kereskedelmi termékek forgalma 2017-ben már meghaladta a 3,6 milliárd forintot. A növekedés üteme meghaladja mind az infláció, mind az élelmiszerárak növekedését, sőt a többi etikus fogyasztói szegmens, például a biotermékek, a szabadtartásos baromfi vagy az elektromos autók növekedési ütemét is.
A növekedés motorjai: a minősítés és a hálózatok
„A növekedés legfőbb oka, hogy 2014 óta globálisan bővül a Fairtrade minősített termékek köre. Míg korábban azok a termékek kaphattak minősítést, amelyeknek minden lehetséges összetevője méltányos kereskedelemből származott, 2014-től azok a termékek is beléphettek a minősítő rendszerbe, amelyeknek csak a kakaó vagy a cukor összetevője minősített” – mondta Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. 2017-re a magyar piacon is tömegével jelentek meg azok a termékek, amelyeknek csak egyik összetevője minősített, elsősorban a diszkontláncokban találnak ilyeneket a fogyasztók.
A növekedés másik fő összetevője, hogy a különböző élelmiszerkereskedelmi láncokban, illetve feldolgozott élelmiszereket áruló drogériákban egyre több sajátmárkás terméknek van Fairtrade minősítése. „Mára a Fairtrade termékek könnyen elérhetővé váltak” – értékel a TVE munkatársa. Az áruházláncok és a speciális bioboltok, delikáteszek, elkötelezett büfék mellett olyan meglepő helyeken is találkozhatunk már a méltányos kereskedelemmel, mint az osztrák vasúttársaság (ÖBB) Budapestről Bécsbe tartó járatainak büfékocsijai.
Szintén hozzájárult a növekedéshez, hogy az ÖMV benzinkúthálózat 2016 közepe óta kizárólag Fairtrade kávét árul kútjain.
A számok
A piaci adatok mérése a GfK és Tudatos Vásárlók Egyesülete együttműködésében valósult meg, a piaci méréseket a kereskedelmi adatközlőktől származó számok egészítik ki. A 2017-es adatok becslését segítette a SPAR és az ÖMV közlése. A tudatos vásárlás más területein tapasztalható fejlődésről szóló adatokat a hamarosan megjelenő idei Tudatos Vásárló Piaci jelentés tartalmazza majd.
Mi az a méltányos kereskedelem, Fairtrade?
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait.
A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.
A magasabb árért cserébe: a termelőnek meg kell felelnie a következő munkakörülményekkel kapcsolatos elvárásoknak: egészséges és biztonságos munkakörnyezet, védőruházat, a vegyszereknek való kitettség csökkentése, a szakszervezetek működésének elősegítése (csak olyan országból érkezhet a fairtrade minősített a termék, ahol eleve adott az egyesülési szabadság), az egyesüléshez való jog tiszteletben tartása (szakszervezet és kollektív tárgyalások), a diszkrimináció tilalma, a kényszerítés és zaklatás tilalma, a gyerekmunka tilalma, maximum 48 órás munkahét, jogszerű foglalkoztatás, fizikai fenyítés tilalma.
![](/data/documents/images/original/7/0/e/70e60a5e90de7f4deec2de504a1ffe9f.jpg)
Azokban az esetekben, amikor az áruk árát nemzetközi egyezmények határozzák meg (például kávé vagy kakaó), minimál árat alakítanak ki, amely a világpiaci árnál magasabb. Ezáltal a termelők olyan továbbfejlesztett termelési rendszereket és munkakörülményeket tudnak átvenni, amelyek mind a gazdák, mind a munkások, mind pedig és a környezet hasznára válnak.
- A Fairtrade védjegy a világ legszélesebb körben ismert etikus minősítő védjegye.
- 2017-ben a Fairtrade felár, más néven Fairtrade prémium értéke összesen 178 millió euró volt.
- Világszerte több mint 1,6 millió termelő és munkás, 75 országban 1600 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.
További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!