![](/data/documents/images/original/8/0/6/806e6bc0bdc864022584f86896cce72a.jpg)
A hazai autótulajdonosoknak havonta átlagosan több tízezer forintjába kerül az autójuk, ha valakinek nincs szüksége minden nap autóra, a fenti költség megspórolható. Erre kínálnak megoldást az autómegosztó rendszerek.
Ugyanígy az egyre népszerűvé váló kerékpározás is megoldható saját kerékpár nélkül, legalábbis a fővárosban, ahol – a Magyar Kerékpáros Klub legfrissebb kutatása szerint - a lakosság több mint 70%-a bringázik, ha nem is mindenki napi rendszerességgel.
Az utóbbi néhány évben Budapesten is elterjedtek a megosztással működő közlekedési szolgáltatások (sharing-economy). Ezek önkiszolgáló, nem hagyományos bérlési rendszerek, amelyek elsősorban egy-egy rövidebb táv gyors megtételét segítik, és hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi közlekedéshez.
Legelőször, 2015-ben a MOL-Bubi közösségi kerékpáros rendszer jelent meg, ezt követték a Donkey Republic narancssárga biciklijei ,a GreenGo és MOL Limo autói, valamint a Blinkee.City elektromos robogói, amelyek mindegyike egy mobilapplikáció segítségével bérelhető.
A Tudatos Vásárolók Egyesületénél több szempont alapján vizsgálták a fenti 5 szolgáltatót. Arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire egyértelmű és áttekinthető a tájékoztatás, milyen könnyen, gyorsan lehet regisztrálni, használni a járművet és fizetni.
Két keréken –a legzöldebb megoldás
A városi közlekedésre a tömegközlekedés és a bringázás a legzöldebb megoldás. Ez utóbbira nyújt lehetőséget a MOL Bubi és Donkey Republic bringarendszer.
A bringarendszerek tesztjében a Donkey Republic lett az első, mögötte a MOL Bubi. Mindkét szolgáltató azzal veszített sok pontot, hogy nem túl felhasználóbarát a honlapon lévő információ: a MOL Bubinál azért, mert nagyon sokféle jegy és bérletrendszer van, ami önmagában szerencsés, de könnyű elveszni a bőség zavarában; a Donkey-nál pedig nem érhető el minden infó magyarul, csak angolul.
A Donkey erőssége, hogy nagyon egyszerű a regisztrálás, a bérlés és a fizetés folyamata, a bringák könnyűek, jó velük tekerni. Hátránya, hogy csak 350 biciklije van, így nem fedik le eléggé a várost, és panasz esetén angolul kell leveleznünk a dán ügyfélszolgálattal.
A Bubi előnye a hatalmas bringapark (1526 bringa), ami a város szinte bármely pontján elérhető, hátránya, hogy nehéz eligazodni a sok jegy, bérlet és egyéb kombináció között. Habár a napijegy jóval olcsóbb mint a versenytársnál, az már nem túl felhasználóbarát megoldás, hogy egyszeri bérlés esetén 25.000 Ft depozitot kötnek le a számlánkon, és ezt csak több nap vagy hét után szabadítják fel. Az ügyfélszolgálat amiatt veszített pontot, mert közel két hetet kellett várnunk, mire választ kaptunk egy emailes kérdésünkre.
Carsharing – ki a nyerő?
Habár a városi autós közlekedés önmagában nem környezetbarát megoldás, a carsharing mégis ésszerűbb autóhasználatot feltételez, hiszen nem kell hozzá saját autó, ami talán az év nagy részében a ház előtt amortizálódik. Ugyanakkor feltételezhető, hogy éppen azért, mert egy fokkal több erőfeszítést igényel mint „csak” bepattanni a saját autóba, kétszer is meggondoljuk, hogy nem juthatunk-e el az adott célhoz zöldebb módszerrel pl. tömegközlekedéssel, bringával.
Az eredmény nagyon szoros lett. A motoros járműveknél első helyen a GreenGo, második helyen a MolLimo, harmadik helyen a BlinkeeCity végzett. Mindháromnál könnyen áttekinthető a honlap és az appon lévő információ, jó élmény volt használni az autókat és a robogót, könnyen indultak, tiszták voltak. Ha nem csak egyszer szeretnénk bérelni, van kedvezményes csomag, bérlet is - a Blinkeet kivéve. Az ügyfélszolgálatuk is gyorsan reagál, ha valamilyen kérdésünk lenne.
Környezetvédelmi szempontból egyértelműen a Greengo és a BlinkeeCity vezet, hiszen csak elektromos járműveik vannak, így közvetlenül a közlekedés során nincs szennyező anyag kibocsátás.
![](/data/documents/images/large/a/9/5/a95f85adbab1f40eed782717ac8f30ec.jpg)
A GreenGo további előnye, hogy leutazható a depozit, és szinte egyedüliként könnyen áttekinthetővé tették az esetleges plusz költségeket is. Viszont azzal sok pontot veszített, hogy 4 munkanapot, vagyis hétvégével együtt 6 napot kellett várnunk, mire használhattuk a kocsit a regisztráció után, tehát ezen a téren még van hova fejlődni.
A MOL Limo erőssége, hogy a regisztrációt követően pár percen belül már használhatjuk is az autót, és a teszt megjelenésének időpontjában nagyobb autóparkkal rendelkezett (400 kocsi), mint a GreenGo. (A Greengo jelenleg bővíti a flottáját, a mostani 200 helyett 2018 novemberétől már 300 autó áll rendelkezésre.) A MOL Limo hátránya, hogy 5.900 Ft regisztrációs díjat kell fizetnünk, amit nem lehet leutazni, az esetleg felmerülő plusz költségeket pedig csak az ÁSZF hosszas bogarászása után tudjuk meg.
A BlinkeeCity-nél a fizetés nagyon egyszerű és gyors, a költséget azonnal levonja a kártyánkról és már kapjuk is az értesítő emailt a csatolt számlával. Legfőbb hátránya, hogy nincs még bérletrendszere, és csak 80 robogóval rendelkezik - mindkettő valószínűleg annak tudható be, hogy viszonylag új szolgáltatásról van szó.
A teljes teszt ingyenesen megtekinthető ITT.
További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!