A 18-64 évesek több mint háromnegyede szívesen próbál ki természetes fájdalomcsillapítási módszereket, ugyanakkor a legtöbben tablettával vagy fájdalomcsillapító kenőccsel is kezelik a panaszaikat – derült ki a KutatóCentrum és a HáziPatika.com közös kutatássorozatának felméréséből, melyben a fájdalomcsillapítók használatával és vásárlásával kapcsolatos szokásokat, attitűdöket, valamint az egyes márkák ismertségét vizsgálták. „Azoknak, akik nem használtak tablettát vagy kenőcsöt az adatfelvételt megelőző fél évben, kevesebb mint egytizede mondta, hogy azért nem volt szüksége gyógyszeres kezelésre, mert alternatív módon sikerült csillapítania a fájdalmát” – emelte ki Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. A nem használat oka a legtöbb esetben a panaszok hiánya volt, a gyógyszerekkel kapcsolatban viszont nem volt rossz tapasztalata a válaszadóknak.
A férfiak körében népszerűek a kenőcsök...
A válaszadók háromnegyede használt fájdalomcsillapító tablettát, kenőcsöt vagy mindkettőt az elmúlt fél évben. Elsősorban a nők kezelik így a panaszaikat: 81 százalékuk használt valamilyen fájdalomcsillapítót, míg a férfiaknál ugyanez az arány 67 százalék volt. „Érdekes, hogy a gyakori kenőcshasználók között már a férfiak vannak többségben. Míg a fájdalomcsillapító gélt használóknál közel fele-fele a férfiak és a nők aránya, addig azoknak, akik 1 hónap alatt 10 alkalomnál többször kezelték magukat ilyen módszerrel, már 68 százaléka az erősebb nem képviselői közül került ki. Ennek többek között az lehet a magyarázata, hogy a férfiak jellemzően keményebb sportokat űznek, ami gyakran izomfájdalommal jár” . Ezt igazolja, hogy a 18-64 évesek a kenőcsöt leggyakrabban az ízületi panaszok, a nyak- és hátfájás, valamint az izomfájdalmak kezelésére alkalmazzák, míg tablettát leginkább fejfájás és magas láz esetén vesznek be.
A televíziós reklámok is befolyásolják az emberek választását...
A megkérdezettek az orvosokat és a szakembereket tartják a leghitelesebb forrásnak – leginkább háziorvostól, gyógyszerésztől és szakorvostól fogadnak el ajánlást –, ennek ellenére 42 százalékuk szívesen próbálja ki a tévében reklámozott termékeket. Jellemzően nincsenek kedvenc márkák, a válaszadóknak csupán 18 százaléka ragaszkodik megszokott fájdalomcsillapítójához. Bár a gyógyszerválasztásnál kiemelten fontos, hogy ne károsítsa a szervezetet, a mellékhatásokról sajnos még mindig kevesen, mindössze a megkérdezettek 15 százaléka tájékozódik.