Habár jó ideje használják már azt a kifejezést egyes ételekre, hogy superfoods, ez lehet megtévesztő. A dietetikusok között megy a vita, hogy melyik étel tartozik ezek közé, és melyik nem annyira szuper. Pedig egyszerű, ugyanis 2007 óta arra a termékre lehet ezt a marketingkifejezést aggatni, amelyik megfelel az előírásoknak, azaz ha az adott élelmiszer az egészségesség kategóriájába sorolható és az tudományosan is igazolt.
A szalonnacsíkok éppen nem tartoznak ezek közé, ám Sigmund Freud unokaöccse mégis elérte, hogy az amerikaiak ne hagyják ki reggelijükből a bacont. Edward Louis Bernays volt az, aki felhasználta a tömeglélektant, a szociálpszichológiát, és Freud pszichoanalízisét is az emberek meggyőzőséhez. Egy bacon készítésével foglalkozó cég megbízásában az volt Bernays feladata, hogy az emberek rákapjanak az egészségesnek kikiáltott szalonnára. Nemcsak Bernays népszerűsítette a terméket, hanem egy neves szaktekintély is. Minden amellett szólt tehát, hogy a bacon nemcsak kiváló tápanyag reggeliként, mert jól lakik vele az ember, hanem rendkívül egészséges is. Később a kampányban részt vettek orvosok is, akik ugyancsak a bacon egészségességéről áradoztak. Orvosokhoz is eljutatták a bacon hírét, így váltott a zsír- és kalóriaszegény amerikai reggeli étrend baconos reggelikké. Bernays-nek nem ez volt az első olyan, amikor embereket vett rá valamire. A híres amerikai színésznők és topmodellek dohányzásának hirdetésével arra buzdította a nőket, hogy gyújtsanak rá. Sikerült is sokakat táncba vinni.
Nem is hinnénk, hogy milyen erős befolyások alatt éljük mindennapjainkat. A jó propaganda olyan termékekről állíthatja, hogy szükségünk van rá az egészséges életmódhoz, hogy képesek vagyunk abba pénzt ölni.
A szuperélelmiszerek olyanok, amelyek betegségmegelőző vagy egészséget védő az emberek számára. Létezik az a mondás, hogy az vagy, amit megeszel. Jól tudjuk, hogy étkezési szokásaink nagyban befolyásolhatják egészségünket. Nem minden étel superfoods, ami mégis besorolható ebbe a kategóriába, az drágább is az átlagosnál. Ha tehát normál étrenden élünk, az olcsóbb és egyben egészségtelenebb is?
Divat és érdek is az egészségtudatos életmód. A média, az életmóddal foglalkozó magazinok, műsorok egyre nagyobb teret adtak és adnak ma is, hogy az emberekhez eljussanak az egészséget, fittséget, hosszabb életet biztosító szuperélelmiszerek. A média nagyban segít, hogy a szuperélelmiszerek elterjedjenek minél gyorsabban és minél szélesebb körben. A superfoods azt hirdeti, hogy a drágább, különlegesebb élelmiszer jobb, minőségi és az egészségünk őre is, illúziót keltve az emberekben.
Célunk, hogy hosszan és egészségesen éljünk, mert az a boldog élet egyik titka, ám az egészség és az egészséges ételek meghatározása egyáltalán nem egyszerű. Az függ a divattól, társadalmi és üzleti érdektől, és beleszól a manipuláció is.