-Helló, szépségem, mit iszol?
Ha tudni akarod, lehet-e jövőd a frissen felszedett csajjal, vagy pasival, elég csak feltenned neki három kérdést, állítja Christian Rudder, az amerikai OKCupid online társkereső oldal egyik alapítója. Ezek pedig a következők:
-Szereted a horrorfilmeket?
-Utaztál már valaha külföldre egyedül?
-Nem lenne buli csapot-papot itthagyni, és együtt egy vitorláshajóra költözni?
Hogy miért? Rudder sikeres első randikat követő analízise szerint ezek azok a dolgok, amiben a boldog párok leggyakrabban egyetértenek.
Pedig a megfelelő partner megtalálása bizony kemény dió. Néhány társkereső oldal több, mint 400 kérdést tesz fel az oldalára regisztrálóknak. A match.com például nem kevesebb, mint 70ezer gigabájtnyi adattal rendelkezik felhasználóiról, mindezt azért, hogy a leghozzáillőbb társat találják meg számukra. Hiszen minél elégedettebb a vásárló, annál nagyobb a profit is: az amerikai online társkeresők éves bevétele 2 milliárd dollár az IBISWorld kutatása szerint, a randizós mobilappok piaca pedig még erősebb, 2016-ra valószínűleg eléri a 2,3 milliárd dollárt.
-Magas, sportos, jóképűnek mondott...
A bökkenő csak az, hogy az emberek szeretnek füllenteni annak érdekében, hogy jobb színben tüntessék fel magukat. A férfiak legtöbbször a korukat, magasságukat és bevételüket hajlamosak fényezni, a hölgyek a korukat, súlyukat és testalkatukat tupírozzák. Rudder szerint mindehhez hozzájönnek a nem szándékos füllentések is, ami a nem megfelelő önismeretből ered. A pontatlan adatok viszont nem összeillő párokat produkálnak, ezért számos ügynökség alternatív információgyűjtő lehetőségeket keres.
Akad olyan, amelyik a kliens engedélyével ellenőrzi azok keresőprogramjait, filmnézési szokásait, vagy hogy miket vásárolt legutóbb a neten keresztül. Egy másik ügynökség pedig felhasználóik Facebook-oldaláról próbál adatokat gyűjteni, mivel a közösségi oldalon nagyobb a valószínűsége, hogy az emberek valóban igazat mondanak.
Dr Kang Zhao, az Iowa-i egyetem professzorsegéde azonban létrehozott egy olyan társtaláló rendszert, amely anélkül hoz létre összeillő párokat, hogy bármi információt kérdezne felőlük. A forradalmi algoritmus a kollaboratív szűrésen alapul, mely a felhasználók internetes párkeresési szokásait, illetve a másoknak adott ismerkedős válaszait vizsgálja meg. Dr Zhao algoritmusa ugyanúgy működik, mint ahogy az Amazon, vagy az imdb ajánl ki filmeket és termékeket azoknak a vásárlóknak a szokására alapozva, akik ugyanezeket a filmeket és termékeket vették meg.
Habár az internetes randioldalakban nagy üzleti lehetőség van, még senki sem találta meg a tökéletes módszert a megfelelő partner kiválasztására. -Lehet, hogy két ember ugyanazokat a zenéket szereti, de ha nem tetszik a másik öltözködése, vagy ahogy kinéz, akkor abból nem lesz hosszú távú kapcsolat, -teszi hozzá Christian Rudder.
(Kép: sheknows.com, foxyafterforty.com)