A divat és kortárs művészet már sokszor talált egymásra: a tervezők ezúttal is festőktől, szobrászoktól és grafikusoktól vettek újabb és újabb inspirációt.
Az egyik leghírhedtebb művészi alapú kollekció, Miuccia Prada, vagyis a Prada divatház 2014-es tavaszi-nyári kollekciója, és kampányfotói. Világos színek, kidolgozott részletek és művészi beütés - ezek az alapjai az egész kollekciónak. A női arcokat látván rögtön a feminista gondolkodásmód jut eszünkbe, Mexikó, Los Angeles és Dél-Amerika színpompás falfestményeivel és grafittijeivel együtt. A mintákat Richard Lindner festő képeiről vették.
Maga a kampány az erős személyiség és kreatív ösztönös hajlam miatt tűnik ki a többi márka kampányfotóitól. Tökéletes tükrözése a tavaszi és nyári időszaknak. A vízben összemosott hatást keltő ruhák annyira világosak és feltűnőek, mint egy freskó. A fotókat Steven Meisel készítette és összesen 18 modell szerepelt rajta. A Prada ismét divattörténelmet írt, nem vitás.
A másik nagy divatház, aki most a színekkel és mintákkal kísérletezett, az a Céline. Ők főleg a pasztellszíneikről ismertek és az egyszerűségre, nőiességre esküsznek. Idén ez másként volt. Phoebe Pilo, a Céline kreatív igazgatója Brassai, Párizsról készült fekete-fehér fotóit is tanulmányozta a tervezés során. A kései 80-as évek harsány graffiti-mintái a lázadás ízét idézik a látványos oversize felsőkkel és pliszírozott darabokkal.
A francia divatház, a Chanel is most kitett magáért, ha a színeket nézzük. Köztudott, hogy a Chanel mindig a sikk és elegáns stílus között egyensúlyozott és ők nagyon ritkán hozakodtak elő extravagáns, színes kollekciókkal. De ebben az évben ők is változtattak és sikerült megtartani a klasszikus Chanel stílt is. Maga a divatbemutató kifutója is ecsetekkel és színes festményekkel volt kidíszítve, amiből a témát nagyjából el is árulták.
Többek között a dekonstrukció és a kollázs-technikák köszönnek vissza az anyagfelületeken és színskálamintákon. A tweed anyag ugyanúgy maradt, csak színesebben tervezték meg a mintáját. Egyébként maga a márka alapdarabjai és ruhái, táskái mind maradtak, csak izgalmasabb színkompozícióban.
És végül kedvenc tervezőnk kollekciója. Alexander McQueen divatház igazán meglepett minket, mivel ők is beálltak a sorba a mintákat illetően. Igaz, hogy nem ő maga tervezte a kollekciót, hiszen 2010-ben elhunyt, de a márka ment tovább. Sarah Burton viszi a céget, aki már több korábbi kollekciót is tervezett, bár többynire a közelébe sem ér McQueen kreatív világához.
Harcos amazonok, katonák, kelta hősök, törzsi sámánok, Mondria és Picasso képei. A tervező kollekciójában a tollak, a vértek, az etnikus szőttesek és sisakok végül harmonikus sziluettekké szelidűlnek.
Összességében ez az év a mintákról szól, de a legtöbb tervező ragaszkodott a saját elképzeléseihez. Biztosak vagyunk benne, hogy viszont látjuk ezeket a mintákat a kisebb boltokban is.
Fotók:
www.magazinerapswiss.com/www.blogs.colum.edu/www.businessoffashion.com
www.fashionisers.com/www.wikipaintings.org/www.herworldplus.com