Jump to content

Korai fejlesztés, vagy kötetlen játék?

2014. 04. 28. 11:21

A gyerekek fejlődése szempontjából sokkal hasznosabb, ha kirakósozhatnak, vagy építőkockákkal játszhatnak a szüleikkel együtt, mint ha kis kortól fogva megpróbáljuk írásra és olvasásra tanítani őket, állítja egy egyetemi pszichológus.

David Whitebread, a Cambridge-i Egyetem oktatója szerint nagyon fontos, hogy a gyerekek sokat játszanak a szüleikkel együtt, mivel így sokkal jobban megkedvelik majd az egyes feladatok megoldását és a kudarcokkal is könnyebbben megbirkóznak majd. A szakember szerint káros az a mostanában divatos trend, hogy egyre zsengébb kortól igyekszünk ’fejleszteni’ a gyerekeket. Sokkal többet tanulnak abból, ha például együtt főzőcskézhetnek, vagy szerelhetnek a szüleikkel.

-Ha azt akarják, hogy a gyerek jól teljesítsen az iskolában, akkor töltsenek vele sok időt. A gyerekeknek temérdek közös élményre, figyelemre van szükségük. Olvassanak együtt könyveket, játszanak.

Azok a gyerekek, akiket hagytak kibontakozni, később sokkal inkább élvezték egy-egy probléma vagy feladat megoldását, és arra is könnyebben rájöttek, hol rontottak el valamit.

Egy amerikai kutatás szerint azok a gyerekek, akik nem egy külső irányítás kényszere alatt teljesítenek, hanem saját magukat motiválják a feladatokra, tovább tanultak, több pénzt kerestek és kisebb valószínűséggel követtek el törvénybe ütköző dolgokat.

-Ha túl korán tanítjuk olvasni a gyerekeket, az még káros is lehet. Ehelyet inkább csináljunk valami olyasmit közösen, amit mi magunk is szeretünk, ez lehet tortasütés, vagy akár autószerelés is. Így részben átadhatjuk a tevékenység iránti lelkesedésünket, de ami a legfontosabb: közben egy jót tudunk beszélgetni a gyerekünkkel. – tanácsolja Whitebread.

(Kép: sheknows.com)