Jump to content

Baj van a tanulással. Buta a gyerek?

2015. 09. 15. 16:00

Az iskolába állás előtt, az utolsó óvodai évben felmérik a gyerekek tudásszintjét. Erre azért van szükség, mert azokat a területeket fejlesztik a fennmaradó időben, amelyre igény van, amelyet még csiszolni kell az iskola megkezdése előtt, hogy az ottani munka már minél rugalmasabban és gördülékenyebben haladjon.

Minden szülő számára a saját gyermeke az etalon, a legek legje. Egészen addig meg is vagyunk erről győződve, amíg az óvodában azzal nem fogadnak, hogy az iskolai előkészítőt megelőző felmérés alapján a gyermek figyelme szórt. Na és? 5 éves gyermekről van szó, életkori sajátosság. Valóban így van, csak egy tanév nagyon hirtelen elröpül. Ezek az információk tájékoztató jellegűek a szülő számára, hogy mire érdemes figyelni, és mit érdemes játékos otthoni tanulással csiszolgatni. Valamint információ ez az óvónők számára is, hogy ők is nagyobb hangsúlyt tudjanak fektetni a gyermek egyéni fejlődéséhez mérten.
Aztán, amikor a gyermek nagy reményekkel beül az iskolapadba, és a lelkesedés után sorra letaglózva jön haza a gyermek fekete pontokkal, rossz jegyekkel teli ellenőrzővel, akkor kétségbe esik a szülő. Mit rontott el? Buta a gyermeke? Nem megoldás, ha a pedagógust hibáztatják. A cél az lenne, hogy az érintett tantárgyból, tananyagból fel kell a diákot zárkóztatni, ha pedig minden igyekezet ellenére sem születnek jobb eredmények, akkor szakember véleménye szüksége, hogy megállapítsa mi áll a tanulási nehézség mögött.
Legjobb esetben csak arról van szó, hogy az adott témakört nem értette meg, és kicsúszott a talaj a lába alól, ha azonban baj van, annak jeleit a szülő is észreveheti.

Az olvasási nehézséget, a beszéd és a nyelv elsajátításának nehézségeit diszlexiának nevezik. Ez egy részképességzavar, amely a gyermekek körében elég gyakori. Ez esetben a gyermek jóval lassabb tempóban képes haladni a leckével, mert nehezen azonosítja be a betűket vagy felcseréli. Nehezen olvassa a szavakat és a számokat.

A nehézkes tanulás hátterében állhat a diszgráfia is, amely az írás elsajátításának nehézségét okozza. Nyögvenyelősen, nehezen ír a gyermek. Ez a zavar párhuzamban jelentkezhet a diszlexiával. Feltűnhet jelként, hogy a vonalas füzetben is nehezen vagy egyáltalán nem képes a vonalat tartani a gyermek. Írás közben elmélázik egy-egy betűn.

A diszkalkulia számolási nehézséget jelent, amely nem üti fel a fejét azonnal. Sokáig észrevétlen maradhat, de a rossz matematikajegyek hátterében ez is állhat. Ebben az esetben a gyermek nehezen igazodik ki a számok között, nehezen olvassa le az órát, nehezen számolja a pénzt, ujjait használja még felsőbb osztályokban is számoláskor.

Mindhárom zavar gyanújának esetében szakember megállapítása és fejlesztése szükséges.

(Kép forrása: gemmlearning.com)