Jump to content

Darts Matek, avagy nyílegyenes út a matekhoz

2018. 03. 11. 16:00

Minden országban más okból válnak egyre népszerűbbé a formabontó matematikai megközelítésmódok. Míg külföldön a hagyományokra építkeznek, egy magyar profi dartsos egy számítógépes programmal segít a diákoknak a matematikai alapfogalmak elsajátításában. Magyarországon egyre népszerűbb a darts, így a sportág által elsajátított különleges képességek egyre szélesebb körben terjedhetnek el.

 

„Száznyolcvan!” – üvöltik a nézők, miközben nem kifejezetten atléta-alkatú szupersztár sportolók apró nyilakat dobálnak egy kerek táblába. Az egykor kocsmasportként induló darts mára népszerű látványsporttá nőtte ki magát. A nagyok meccseit teltházas sportcsarnokokban rendezik, és otthon, a tévék előtt is rajongók milliói követik.

A sportrajongó csodálatát nemcsak az eldobott nyilak sebészi pontossága váltja ki, hanem az is, ahogy egy-egy játékos villámgyorsan, fejben számolja ki, hogy a következő dobásával hova célozzon.

A feladat nem könnyű, hiszen a tábla 1-20-ig szektorokra van felosztva, s mindegyikben van egy-egy duplát, illetve triplát jelentő rész is.

A darts kétségkívül igazi fejszámoló-művészekké teszi a szorgos játékosokat. Ez adta az ötletet egy magyar profi játékosnak, Székely “Penge” Pálnak arra, hogy kidolgozzon egy olyan programot, amely a darts bevonásával segíti az alapvető matematikai műveletek megtanulását.

„A 2013-as pisai felmérés egészen elszomorító helyzetet mutatott, legalábbis a magyar gyerekek matematikai tudását illetően” – mondta el a hirado.hu megkeresésére a program ötletgazdája. „S mivel szenvedélyes darts-játékos vagyok, arra gondoltam, ennek segítségével biztosan lehetne valamit javítani ezen” – tette hozzá.

Elkészült tehát egy program, de hogyan lehet ezzel megtanulni a matekot?

A program egy oktatási segédeszköz, nem ezzel, hanem ennek segítségével lehet. Megalkotásakor két nagyon fontos szempontot vettem figyelembe. Az egyik, hogy, amikor egy matematikát nem igazán kedvelő gyereket megkérdezzük, hogy miért nem szereti ezt a tantárgyat, a legtöbb esetben azt a választ kapjuk, hogy „azért, mert számolni kell”. A másik pedig, hogy egy gyerek sokkal motiváltabban, hatékonyabban tanul, ha közben valamiféle versenyhelyzetbe kerül. Itt jön képbe a darts, ami egyrészt egy sportág, tehát verseny, másrészt a dartsosok a játékból adódóan nagyon jól meg tanulnak fejben számolni.

A mezőkre felosztott darts-tábla a dupla és tripla szorzós részekkel, a Bullal, aminek a széle 25, a közepe 50 pontot ér, egyfajta számrendszert képez. A program ebben rendszerben ad különböző feladatokat a felhasználóknak: ha valakinek 180 pontja van és a cél az, hogy két lépésből 50-re lemenjen, két nyíllal mi a leggyorsabb út. A dartsos szituációk megoldásával, begyakorlásával pedig egy idő után a felhasználó könnyebben tud összeadni, kivonni, osztani és szorozni. Mindezt úgy, hogy közben végig játszva, szórakozva és nem valamiféle kényszerből tanult. Az alkalmazásba azért belecsempésztünk egy kis darts történelmet is, illetve a program a darts-tábla megtanulásával indul.

Hány éves korban ajánlott ez a program?

Igazából óvodáskorban már alkalmazható. De olyan, mint a kerékpározás, bármikor el lehet kezdeni. Akár felnőtt korban is, ha valaki úgy érzi, bizonytalan az alapvető matematikai műveletek terén. Sőt, ha valaki egyszer végigmegy a programon, néhány év kihagyásával akár újra megteheti ezt. De nem is kell ezt feltétlen iskolai keretek közé kötni. A program otthon is letölthető, használható laptopon, PC-n és tableten is. Beépítettünk egy órát is, ami méri, hogy egy játékos mennyi idő alatt végez el egy-egy feladatot. Ennek köszönhetően az alkalmazás felhasználói egymással is versenyezhetnek.

Vannak benne ugyanakkor olyan feladatok is, melyeknek nincs megoldása – pontosabban fogalmazva épp a megoldás épp az, hogy nincs megoldás. A matematikában ez nem szokatlan, de a kimondása lényegesen nagyobb magabiztosságot igényel. Tehát mondhatjuk, hogy ez egyfajta mentális tréning is.

Lassan négy éves lesz a program. Mik a visszajelzések?

Szerencsére egyre nagyobb az érdeklődés, egyre több iskolában alkalmazzák. Mint ahogy maga a darts játék is egyre kedveltebb a gyerekek között. Néhány helyen a testnevelési órák tananyagába is beépült, kis helyigényű, mégis folyamatos koncentrálást, odafigyelést igénylő tevékenység.

Ha már a visszajelzések kerültek szóba, egy történetet szeretnék elmesélni. Volt egy fiatalember, aki gyerekkorában komoly számolási nehézségekkel, diszkalkulációval küszködött. Emiatt iskolát is váltott. Az új suliban pedig éppen volt egy darts szakkör, melyet a jelenleg szövetségi edzőként és sportközvetítések szakkommentátoraként is tevékenykedő Ziegenhám Medárd vezetett. A fiú valami véletlen folytán lement egy ilyen foglalkozásra, és annyira megtetszett neki, hogy ott ragadt. Manapság ritkán dartsozik, viszont jelenleg az ELTE gépészmérnöki karára jár. Ezek azok a történetek, amelyek érzésem szerint igazolják az elképzeléseimet, hogy a darts alkalmas lehet bárki számára az alapvető matematikai műveletek megtanulására. És ahogy a példából is látszik, ha valaki ezeket elsajátítja, onnan már sokkal könnyebben léphet tovább a matematika bonyolultabb világába is.

A maja matematika már rengeteg gyereken segített

Míg hazánkban a népszerű sport és a versenyhelyzet ötvözete ihlette a darts matek elterjedését, Mexikóban az őshonos kisebbség diákjainak hátrányos helyzete ösztökélte az oktatókat arra, hogy alapjaiban változtassák meg a matematika oktatásának megközelítését. A gyerekek komoly lemaradásokkal küszködtek, sokszor az iskolai felszerelés hiánya miatt nem tudtak egyről a kettőre jutni, így esetükben nem innováció, hanem létszükséglet volt a friss módszer elsajátítása.

Az oktatók rájöttek, hogy az ősi maja számolás rendszerének segítségével a gyerekek sokkal gyorsabban és magabiztosabban, ráadásul a költségek töredékéből sajátítják el a matematikai gondolkodás alapjait. A számoláshoz csupán pár babra, kagylótésztára és botra van szükségük, melyekkel bármilyen összeadást vagy kivonást könnyedén elvégezhetnek.

A gyerekek fejében végbemenő változás felbecsülhetetlennek bizonyult: a kisdiákok úgy sajátítják el az analitikus gondolkodást, hogy közben nem is tudnak róla. Ráadásul egy olyan módszer segítségével, ami elérhetővé teszi számukra az idegen, absztrakt matematikai fogalmakat. A logikai gondolkozásra való tanításnak számtalan más előnye is van: mivel saját maguk fedezik fel és oldják meg az előttük felállított problémákat, ezzel szociális és érzelmi téren is előrébb jutnak.

(Forrás: marmalade.co.hu;hirado.hu | Kép: pixabay.com)