Több világmárka is visszavonta hirdetéseit a YouTube videomegosztó portálról a „vásárlás világnapja” előtti estén. A cégek reklámjai olyan videotartalmak mellett szerepeltek, amiken aberrált felhasználók élnek vissza kiskorúak felvételeivel. A ragadozók videókat töltenek fel, obszcén kommenteket hagynak, és botrányos dolgokra próbálják rávenni a böngésző gyerekeket. Úgy tűnik, a világmárkák fenyegetései és a nyomozások végre felgyorsítják a pedofilok kiűzését a világ legnépszerűbb videómegosztó portáljáról.
A BBC és a Times által végzett vizsgálatok szerint ragadozók tízezrei hagynak botrányos, szexuális jellegű megjegyzéseket olyan videók alatt, amiken gyerekek szerepelnek. A videók közül sokat maguk a pedofilok töltenek fel, de vannak olyanok is, amelyeket ártatlan fiatalok posztolnak magukról. A megjegyzések közül sok kifejezetten szexuális jellegű, míg a kommentek másik típusával arra próbálják ösztönözni a gyerekeket, hogy szexuális helyzetben töltsenek fel magukról felvételeket – írja a The Guardian.
Anne Longfield, a gyermekekért felelős brit biztos aggasztónak nevezte a vizsgálat megállapításait, a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség pedig hangsúlyozta, hogy az online platformokat védelmi mechanizmusokkal kell ellátni, hiszen gyermekek is használják azokat.
Százezer ragadozó ólálkodhat a YouTube-on
A BBC és a Times azokról a „önjelölt moderátorokról” is érdeklődött, akik oda nem illő tartalom esetén feljelentették a kéretlen kommentelőket a portál dolgozóinál, így segítettek kiszűrni a ragadozókat. Az egyik önkéntes moderátor elmondta a BBC-nek, hogy még mindig 50 ezer és 100 ezer között lehet a YouTube-on regisztrált aktív ragadozók száma. Egy másik dolgozó azt mondta a Times-nak, hogy „legalább 50 ezer aktív ragadozó” ügyködik a portálon.
Az önkéntes moderátorok mellett a YouTube egy olyan algoritmust is használ, ami kiszűri az oda nem illő vagy szexuális jellegű megjegyzéseket a portálról. A rendszer egy dologban viszont kudarcot vallott: nem tudják blokkolni a gyermekek videóira kommentelő pedofilok üzeneteit.
Rengeteg nemzetközi márka, közöttük globális sportruházati gyártók, étel- és italforgalmazók is aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy termékeik ilyen videók mellett jelennek meg. Azt nehezményezték, hogy lehetetlen helyzetbe hozta őket a portál, hiszen tudtuk nélkül, közvetve ők is támogatták a gyermekek videóival való visszaélőket. A Times úgy tudja, hogy a fekete péntek előestéjén az Adidas, a Mars, a HP, a Diageo, a Cadbury, a Deutsche Bank és a Lidl is azok közé tartozott, akik azt követelték, hogy ne mutassák reklámjaikat a videók alatt.
A gyermekek védelme a prioritás
A YouTube vezetősége azt mondta, hogy ők is észlelték a növekvő tendenciát a családbarátnak tűnő, de valójában egyáltalán nem ilyen típusú videóknál, és ígéretet tettek a módszereik szigorítására.
Johanna Wright, a YouTube termékmenedzsmentért felelős alelnöke azt írta egy blogbejegyzésben, hogy „korábban már használták automata rendszerek és emberek munkájának ötvözését ahhoz, hogy eltávolítsák a szexuális tartalmú, ragadozó megjegyzéseket a kiskorúak videói alól.
Anne Longfield szerint a ragadozók likvidálásának feladata kizárólag a YouTube-ra hárul. Mivel ez egy globális platform, hasonló kaliberű választ várnak az emberek – emelte ki. Meglátása szerint egy olyan szintű megoldásra van szükség, ami prioritásként tekint a gyermekek védelmére, emellett emberi és automata módszerekkel képes biztosítani azt, hogy egyetlen gyermek se kerüljön ezentúl veszélybe a YouTube használata közben.