Felső tagozatban már sokkal inkább a gyerkőcre bízzuk mi szülők, de a tanárok is a tanulás menetét. Reménykedünk abban, hogy az alsó tagozatban elsajátították az egyéni tanulás technikáját annyira, hogy mire egyedül, otthon kell tanulniuk, az már nem okoz nagy nehézséget. Szülőként segítenünk kell abban, hogy megfelelő helyet teremtsünk számukra a nyugodt tanuláshoz. Ösztönözni kell arra is, hogy napirendi szinten beépüljön életükbe, délutánjukba a rendszeres felkészülés, tanulás. Ha minden eszköz és körülmény adott a tanuláshoz, akkor már csak a feladattudat szükséges.
A gyerekek jó része küzd azzal, hogy idejét nem osztja be hatékonyan és jól. Mire észbe kapnak, már este van, és még nem készültek semmit a másnapra, pedig sok lett volna a megjegyzendő adat, információ, évszám. Annyi dolgot kell tudniuk már kicsi korukban, így egyáltalán nem mindegy, hogy milyen a memóriájuk edzettsége. Lehet azonban túráztatni egy kicsit őket, és még a felnőtteknek is hatékony agytornát jelenthet az alábbi gyakorlatok használata.
Az emberi agy nem szereti számokkal, száraz ismeretekkel megtömni magát. Nem csoda, hogy a gyerekek is hadakoznak ellene. Sokkal inkább szereti a képeket, a történeteket. Érdemes mindenből képet alkotnunk, hogy a tanulás könnyebben menjen és hatékonyabb legyen.
Edzettségre motiválhatod az agyat a kapcsolat módszerrel. Ez azt jelenti, hogy az általános szavakat a technika használatával könnyebben meg tudod jegyezni. A gyakorláshoz ismert, hétköznapi szavakat kell kiválasztani. Igazából nem is a szavakat jegyezzük meg, hanem a róluk alkotott képet. Kiváló azoknak, akik vizuális típusok, de még azok számára is hatékony, akik azt hiszik magukról, hogy nem azok. Gondolj az első szavadra és ahhoz társíts valamit, ami elsőre a szóról eszedbe jut. Mondjuk, legyen a gyertya. Valószínűleg sokunknak a torta fog beugrani. A szóhoz mindig azt a képet válaszd, amely legelsőre beugrik. Először csak néhány szóval gyakorolj, amikhez társíts egy-egy képet. Próbáld azokat felsorolni, és próbáld meg visszafelé is. Aztán bővítheted a szavak számát és ugyancsak megpróbálhatod visszafelé is felsorolni azokat. Kiváló asszociációs feladat, amely a kapcsolatok kiépítését és a szavak hosszabb memorizálását segíti.
Találtunk egy másik módszert is, amely szintén képet csatol a szavakhoz. Adott a kör, ami most pizza. A kereszt lesz a templom, a hatszög jelöli az asztalt és a háromszög a fenyőt. Nem is gondolnád, hogy ezzel a négy szóval és a hozzá csatolt képpel milyen jól lehet edzeni a memóriát. Itt vannak a mondatok, amibe csak be kell illeszteni a megfelelő szavakat.
Egy óriásfenyő áll a templom előtt. A pizzafutár begördül motoron két pizzával és beviszi a templomba. A templomban egy ebédlőasztal körül kis fenyők ülnek, pizzát esznek. Mikor elfogyott, az égből leszáll még egy asztal. Egy óriási pizzát nekigurítottak a templomnak, az összedőlt, ráesett a két asztalra és a pizza tovább gurult. A fenyők legközelebb összefogtak megvédeni a templomot és az asztalt.
Próbáld meg a mondatok szavait a jelekkel leírni. Jó gyakorlást! Tanítsd meg gyerkőcödnek is, hogy könnyebbé váljon a tanulás.