Már pici gyermekként megszólaltatja a gyerkőc a hangszert? Biztos, hogy több családtag felfigyelt erre és hangosan tanakodott, hogy „Mi lesz ebből a gyerekből, zenész?” Ha pedig csavarhúzóval és egyéb szerszámmal a kezében játszik, kifejezetten érdeklődött az autók, motorok iránt egy kisfiú, akkor a környezetében élők meg vannak arról győződve, hogy autószerelő lesz. Sok mindentől függ, hogy a gyerekek hogyan veszik az iskolai akadályokat, de szülőként azt szeretnénk, ha ez minél könnyedebben menne. Az iskolára, és még tovább nézve, az életre nevelés már csecsemőkorban megkezdődik. Minden kornak megvan a maga szépsége és az is, amiben segíthetjük gyermekeink kiteljesedését. Habár sokan azt gondolják, hogy a csecsemők még szinte semmit nem fognak fel a külvilágból, azok nagyon el vannak tévedve. Éppen ezért már babakorban szükséges a biztonságot és szeretet adó szülők szerepe, akik reagálnak a gyermek szükségleteire. Volt idő, amikor a síró gyereket hagyták bömbölni, hiszen nem árt az. De ha nem hagyjuk, hogy megélje a végleteket, hanem odafigyelünk igényeire, akkor tudni fogja a későbbiekben szabályozni érzéseit. A legfontosabb, hogy jó tapasztalatokat gyűjtsön a szüleitől minden gyermek.
Amikor már önállóan jár-kel a kicsi, akkor hagyni kell a világot felfedezni, de vigyázzunk rá, kísérjük lépéseit. Előfordul, hogy korlátozni kell valamiben, de azt mindig meg kell magyarázni, hogy miért. Ha minden tiltást megmagyarázunk, előbb vagy utóbb nem akarja majd áthágni és be fogja tartani a szabályokat.
Kicsi gyermekek életében alapvető tevékenység a játék, még többször a mozgásos játék. Szükségük is van erre, és a legjobb, ha ezt a szabadban, a természetben is élvezni tudják. A mozgásos játékok közben tanulnak meg számos dolgot, amelyet majd iskolai tanulmányaik során hasznosítani tudnak. Fejlődik idegrendszerük, koordinációs készségük. Sőt még személyiségük is a mozgáson keresztül fejlődik leginkább. Hagyjuk őket kúszni, mászni, pocsolyában játszani, ugrálni. A boldog és kiegyensúlyozott gyermekkor különben is némi kosszal jár. Hagyni kell tapasztalni, saját magától tanulni.
A gyerekek nyitottak a világra, ezért szüntelenül kérdeznek. A felnőtteknek, a szülőknek az a dolga, hogy mindig a gyerkőc korának megfelelő magyarázattal lássák el őket. Nem szabad erőltetni, ne akarjunk minden tudást ott és akkor a fejükbe szuszakolni, de ha kérdeznek, arra kedvesen, érdekesen adjunk magyarázatot.
A mozgásos tanulás mellett szükség van az intellektuális nevelésre, amelyet úgy valósíthatunk meg, hogy észre sem veszik a gyerekek, vagyis zenével, mesékkel, versekkel. Erre minden gyermek fogékony, és élvezik is. Úgy tanítjuk gyermekeinket, hogy nincs benne semmilyen kötelező, semmi erőszak.
A gyermekek iskolás időszakának első évei befolyással vannak a további évekre. Ezek az első benyomások hosszú távon meghatározzák azt, hogy a gyermek hogyan ítéli meg saját képességeit.