Nemcsak a szülők vágya, hogy a gyerkőc sportoljon, vagy valamilyen építő jellegű, iskola utáni tevékenységbe kezdjen bele. Habár ezekre mind plusz időt és energiát kell áldozni, de csak így derülhet ki, hogy a gyermek miben találja meg boldogságát. Ha egy sportot, a táncot, a hangszeren való játékot szereti a gyerkőc, azzal feszültséget oldhat, és az iskolából kiszakadva megtalálhatja önmagát a tevékenységben.
Nagyon sok szülő gyerekkorában a sportolásban teljesedett ki, míg mások a zenében, a hangszeren való játékban. Mindkét oldalon álló szülők vágya lehet, hogy a gyermekük tanuljon valamilyen hangszeren. Ha volt/van zenei múltja a szülőknek, akkor azért, ha nincs, akkor pedig azért. Rajtuk kívül azonban a szakemberek is támogatják a szülők olyan jellegű ötletét, amely arra irányul, hogy gyermekeiket motiválják a zenei jártasságra.
Hamarosan kezdődik az iskola, és azzal együtt elkezdődik a más elfoglaltságokban való aktív részvétel is. Ha még tanakodtok, hogy mihez kezdjen a gyermek magával szabadidejében, mivel lehetne többet adni életéhez, akkor gondolkodjatok el a hangszereken. Amennyiben a gyerkőc is társ abban, hogy valamilyen hangszeren tanuljon játszani, csak nyertek.
Az agy egyes funkcióinak fejlesztésében nagy szerepe van a zenének. Egy hangszer megszólaltatása olyan összetett folyamat, amely igényli az ember figyelmét, motoros képességeit, emlékezetét. A legtöbb gyerkőc szereti a zenét, még akkor is, ha nincs különösebben jó hallása és hangja. Kísérletekkel igazolták azt, hogy a muzikalitás és a jó olvasáskészség összefügg. A rendszeres gyakorlás a hangszeren hasonló mechanizmusú, mint az olvasás. Vagyis a hangszeren való játékkal nemcsak a zenei képzés fokozható, de az olvasás minőségén is lehet javítani.
Ma már a zenét oviban is tanulhatják a gyerekek játékos módon, és vizsgálatok is bizonyították, hogy a gyerekek korai zenetanulásának kimondottan jótékony hatásai vannak. Fejleszthető a kommunikációs készség, ráadásul a zenei képzésben részesülő kisgyermekek sokkal többet mosolyognak, mint sírnak. Sőt, ha sírásra van okuk, akkor is könnyebb őket megnyugtatni.
Az agykutatás szakemberei azt is felfedezték, hogy az a gyerkőc, aki korán a húrok közé csapott, megfújta, vagy bármilyen más módon megszólaltatta hangszerét, azoknál az agy fehérállománya is megnövekedett. A rendszeres hangszeres gyakorlás erősíti azt az agyi területet, amely a motoros funkciókért felelős. Már egy néhány perces gyakorlás a hangszeren azt eredményezi, hogy növeli a vér agyban történő áramlását, méghozzá a bal agyféltekében. Hangszeren gyakorlás közben az a terület aktiválódik, amely a nyelvtanulás során is.
A zenetanulás azonban azt is segíti, hogy a gyerekek jobban tudjanak összpontosítani, valamint jobban tudják érzelmeiket kontroll alatt tartani. A zenélés kiváló stresszoldó is.
Szükségünk van az információk minél gyorsabb feldolgozására. A hangszeren gyakorlás ezt is fejleszti mind a gyerekeknél, mind pedig a felnőtteknél.
Nemcsak a gyerekekre van jótékony hatással a zenélés, de az önkifejezés és a stresszoldás egyik eszköze lehet felnőttkorban is. Azok az idős emberek, akik fiatalként zenéltek valamilyen hangszeren, agyuk jóval karbantartottabb, mint azoké, akik semmilyen hangszeren nem játszottak.