Felmerül a szülőkben a kérdés, hogy ha a tanárok nem adtak fel nyárra semmilyen kötelező tanulnivalót, akkor vajon nyüstölni kell-e a gyerkőcöt a tanulással a szünetben?
Gondoljunk csak vissza arra az időszakra, amikor számunkra kezdődött meg egy újabb iskolai tanév a nyári szünet után. Milyen nehéz volt visszaszokni a korán kelésbe, a feladatok megoldásába, az állandó készülésbe. Ugyanez vonatkozik gyermekeinkre is. A rutinos, gyakorlatias szülő a nyári szünet utolsó idejében meg is kezdi az iskolára való felkészülést. Nemcsak arra gondolunk, hogy az új tanévhez szükséges eszközöket megvásárolja, hanem tudatosan szokatja gyermekeit ahhoz, hogy nemsoká időre kell ébredni, és nem alhatnak addig, amíg csak szeretnének.
Nehéz visszarázódni a mindennapi kihívásokat tartogató iskolai időszakba. A jóhoz nagyon könnyű hozzászokni, és az iskolai követelmények, a rend, a fegyelem, a tanulás megerőltető a gyerekek számára. A tanároknak is nehéz dolguk van az évkezdéssel, mert saját maguknak is idő kell a szünet utáni átállásra, valamint az év eleji ismétlésre szánt idő nagyon kevés.
Szülőként is könnyen belátható az, hogy nem kötelezőszerűen, de érdemes a gyerekek tudását szinten tartani. A kisiskolás gyerkőcök életében az írás, a számolás az olvasás egyike sem a tudatba beágyazódott képességek, ezért szükséges úgy ismételni, hogy azt ne kötelezőként élje meg a gyerkőc. A saját gyerekkorunkra visszagondolva tudjuk, hogy ami kötelező, az egyben utált is. A nagyobb gyerekek számára ilyenkor általában a kötelező olvasmány a mumus. Lehet, hogy más feladatuk nincs a nyárra, de majdcsak biztosan utálattal látnak hozzá az olvasáshoz. A kisebb gyerekeknél is riasztó lehet, ha a tankönyvet dugjuk az orra alá. Sokkal érdemesebb foglalkoztató füzetekkel próbálkozni, hiszen a főbb tárgyakból készülnek ilyen füzetek, és pontosan arra szolgál, hogy a megfelelő korosztályú gyerekek tudása ne kopjon meg.
A nyári szünet a pihenésre való. Szükséges időt adni a gyerekeknek arra, hogy kialhassák magukat, hogy végre játszhassanak. A nyaralások során számos élményhez juthatnak, kimozdulnak otthonról, strandolhatnak. A hosszú szünet első időszakában nem is érdemes a tanulással riogatni őket, de augusztusban már elő lehet venni a foglalkoztató füzeteket, és lehet ismételgetni. Az is tanulás, ha a boltba egyedül megy el, számol, kalkulál, tapasztalatot gyűjt. De be lehet vonni a gombóckészítésbe is, és játékosan meg lehet számolni a készülő gombócokat. A lényege, hogy ne legyen kötelező íze. A kötelező olvasmány letudásához azonban ügyesebben kell az időt beosztania a gyermeknek és a szülőnek. Nem szabad az utolsó hónapra hagyni a könyv elolvasását, inkább minden napra le kell tudni egy kicsit abból. Sok gyerkőcre jellemző, hogy ha van is nyári szünetre előírt feladata, azt augusztus utolsó két hetére halogatja, és akkor már összecsapnak a feje fölött a hullámok. Szülőként ezt kell kézben tartani.
Nyáron engedni kell, hogy többet aludjon a gyermek, ám azt nem szabad hagyni, hogy szétfolyjanak a napok. Maradjon meg a tagoltsága, legyen ritmusa a szünetnek is.