Már visszaszámlálás megy a tanulók között az október végén lévő őszi szünetig. A nagyfokú leterheltség vonatkozik az egész oktatási intézmény struktúrájára, hiszen nem csak a gyerekeket terheli le az iskola, de a pedagógusokat is. Épp emiatt vezették be 2013-ban a meditációt és a relaxációt, amelyek már a Nemzeti Alaptanterv részeként szerepelnek. A pihenésnek, lazításnak ezeket a módszereit testnevelés órák keretén belül kell megvalósítani. A legjobb, hiszen a mindennapi mozgás része az oktatásnak. Ez a gondolat Dr. Bagdy Emőke gondolatából nőtte ki magát addig, hogy ténylegesen alkalmazzák az iskolákban. Ehhez a neves szakember kidolgozott egy programot is, amelyben korosztályt, életkori sajátosságokat figyelembe véve igazodik a diákok igényeihez. Ahhoz, hogy ezt ténylegesen meg tudják valósítani az iskolákban, arra is szükség van, hogy a gyermek legyen motivált, megfelelő legyen a hozzáállása.
A mindennapos testnevelés hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekek mozgáskultúrájának fejlesztésén kívül képesek legyenek megszabadulni belső és fizikai feszültségüktől. A relaxációval és az irányított pihenéssel a gyerekek sokkal hatékonyabban tudnak koncentrálni, és a feladatok megoldása terén is nagyobb hatékonyságot mutatnak. Egyes gyermekek számára ez kiemelkedően nagy hatással van. A sajátos nevelési igényű, azaz SNI-s gyermek esetében lehetőség adódik arra, hogy önmagára figyeljen, lecsendesedjen, befelé forduljon. A külvilág kizárása segít megvilágítani, hogy mi zajlik saját testében.
Még a mai időkben is megállja a helyét a Csendkirály nevű játék. Megfelelő módszer ahhoz, hogy létrejöjjön a csend. A csend az alapja a relaxációnak. A gyerekekben ki kell alakítani az a kontrollt, hogy uralkodni tudjon a beszéd és a test felett, majd ezek kombinációját is használni tudja. Főleg kisebb korosztály körében használható ez, de nagyobbaknál már a zene a megfelelőbb. Pihenés alatt nem az alvást kell érteni természetesen. Éppen az a lényeg, hogy megtanulják, hogyan lehet ébren pihenni, lazítani.
A relaxáció tantervi beépítése újszerű ötlet, amely jó hatással van a tanárokra és diákokra egyaránt, de színt visz a testnevelésórákba is.
(Kép forrása: pensandoenblanco.com)