Jump to content

Tudásbázis az iskolában

2015. 09. 08. 12:00

Az információhoz való hozzájutás egyik intézménye a könyvtár. Olyan értékes tudást felhalmozó, értéket közvetítő egység, amely a régi korokban is megbecsülés övezett, és nincs ez ma sem másképp. Az iskolai könyvtárak szerepe legalább ilyen nagy fontosságú egy oktatási intézmény keretein belül.

A könyvtárak egyik csoportját alkotják az iskolai könyvtárak. Funkciójukat tekintve pont azt a feladatot kell ellátniuk, mint az összes többi könyvtárnak, vagyis megőrzik a könyveket, rendszerezve a könyvtárhasználók elé tárják azokat. Csakhogy az iskolai könyvtár ezen túlmutatva egy olyan művelődésre alkalmas teret nyújt az iskola diákjainak és tanárainak zárt közösségének, amely csakis erre a könyvtártípusra jellemző.

Az iskolai könyvtár egy olyan tudásműhely, amely biztosítja az oktató-nevelő munkához szükséges információs hátteret, alkalmas terep az ismeret felkutatására és annak átadására is. A könyvtár rendszerezve bocsátja az iskolában tanuló diákok, és az ott tanító tanárok számára az tudást, az információt, mindeközben fontos szerepet tölt be a szabadidő hasznos eltöltésében, hiszen annak helyszíne lehet. Az iskolai könyvtár feladata nem áll meg azon a szinten, hogy szolgáltassa a benne tárolt segédeszközöket, vagyis a könyveket, hanem a felhasználókat ¬– jelen esetben a diákokat – meg kell tanítani a könyv- és könyvtárhasználatra. A könyvtárnak az oktatási rendszer részeként fel kell készítenie a tanulókat az egész életen át tartó tanulásra; támogatnia kell a gyermeket a közösségi életben való részvételre, de akár a magánélet megszervezésére is felkészítheti.

Mint mindenhová, így a könyvtárak életébe is begyűrűzött a technika, amely egyben egy nagy kihívás is, ugyanis interneten ma már szinte meg lehet találni. Ám ebben a sokaságban közel sem biztos, hogy a gyermek kérdésére azt a választ kapja-e meg az internet segítéségével, mint ami tényleg szükséges. A gyermekeket meg kell tanítani az elérhető információk megfelelő szűrésére, más forrásokból is alátámasztani az ismereteket. A legjobb hely erre pontosan a könyvtár.

Ahhoz azonban, hogy egy iskolai könyvtár jól működjön, használt és kedvelt helye legyen az iskolán belül is a diákok, tanárok számára egyaránt, fontos, hogy elhelyezése, a könyvtár kialakítása, az olvasásra, tanulásra alkalmas tér megfelelő nagyságú, kellemes hangulatú legyen. Nélkülözhetetlen a megfelelő eszközök, berendezések megléte. A könyvtár rugalmas működéséhez jól képzett könyvtáros szükséges, hiszen a könyvtár ereje a könyvtáros személyében lakozik.

(Kép forrása: mpsaz.org)