Jump to content

A nevelési csodafegyver 5 éves kor alatt

2015. 01. 28. 10:00

Üdvözlet a gyerekhipnózis világában, merthogy a befolyásolás a „nekem i9s jó neked is jó”helyzetekben a leghatékonyabb. Sokat írtam már arról, milyen fontosak a biztonságot adó keretek egy gyerek számára. Minden lurkónak szüksége van egy határozott apukára és anyukára. Olyannyira, hogy a hagyományos tekintélyelvű szülői hozzáállás (sajnos még pofonnal együtt is) is jobbnak bizonyul, mint a bizonytalan, mindent megengedő, vagy éppen következetlen nevelés. Valahol meg kell találni az egyensúlyt a világos iránymutatás és a választás szabadsága között. Igaz, hogy mintha a mai gyerekek emberi jogi törvénykönyvvel a kezükben születnének, de ennek ellenére sem nézhetjük őket kis felnőtteknek. Van, amibe beleszólhatnak, és van, amibe nem, bár véleményük és érzéseik meghallgattatnak. A „korlátozott alternatívák” egy olyan csodaszer, ami mindkét tulajdonsággal bír: korlátoz és szabadságot ad egyszerre. Sokan ismeritek, de talán nem árt átvenni, mikor és hogyan alkalmazható a leghatékonyabban.

 kép: https://www.pinterest.com/pin/219620919300543535/

A gyermeki akarat kibontakozásának néha eléggé bosszantó pillanataiban hatékony segítség, ha maximum két alternatíva közül, de mégis hagyjuk a gyereket választani. Igazi win-win helyzetet teremtünk, hiszen a mi kereteink között, de érvényre juttathatja az akaratát. Amikor alkalmazzuk, fontos, hogy

  1. Tényleg korlátozzuk az alternatívák számát lehetőleg kettőre. A teljesen nyitott kérdések (pl. mit szeretnél vacsorára enni, mit csinálnál a hétvégén – nem elég, hogy nem tetsző válaszokat eredményezhetnek, még megterhelőek is néhány éves korban.
  2. Az egészen kicsiknél az „egyik vagy másik” technika jön be a leginkább. „Indulnunk kell, felveszed a kabátodat egyedül, vagy segítsek neked?” „Itt a fürdés ideje, most menjünk a kádba, vagy öt perc múlva? Öt percet még szeretnél játszani? Ok, akkor kössünk egyezséget, bármennyire is szeretnéd még folytatni a játékot, öt perc múlva megyünk fürdeni.”
  3. Később kicsit bonyolíthatjuk is a kérdést: „Ok, ha szeretnéd, abbahagyhatod teniszt, de fontos, hogy valamit sportoljál. Mi lenne az, amihez a tenisznél nagyobb kedved van?”
  4. Használhatjuk az önkontroll fejlesztésére. „Tudom, hogy mennyire szeretnél már nekiállni a hajót összeragasztani, úgyhogy azt javaslom, hogy legyünk minél hamarabb a túl az orrmosáson. Rajtad múlik, mert amint kész vagyunk vele, ígérem, azonnal leülünk a hajót összeilleszteni.”
  5. Az erőfeszítés és annak következménye közti összefüggés megvilágítására is használhatod. "Minél többet gyakorlod, annál könnyebben megy majd. Csak rajtad múlik, mennyire szeretnéd, hogy ügyesebb legyél benne."
  6. Amikor nem működik: Sajnos ez nem olyan technika, ami önmagában elégséges. Fontos az is, hogy hogyan mondod. Nem működik fejhangon üvöltve, azon a „tehetetlen vagyok” hangon sem, és nem bökheted oda ultimátumként sem. Azonban elő kell venned a szeretetteljes, ámde igen határozott hangodat. A gyereknek valóban azt kell éreznie, hogy együttműködsz vele, és ez tényleg egy lehetőség a számára – miközben a felajánlott alternatívákon túli világ nem is létezik.
  7. Akármit is kérünk, az empátia elengedhetetlen. Ha a gyerek érzi, hogy képes vagy átérezni az ő helyzetét, megérted, miben van éppen benne, máris kevésbé lesz kedve ellenállni. „Tudom, mennyire szeretnéd folytatni a játékot, azonban indulnunk kell. A kék, vagy a piros cipődet vegyük fel a zsúrra?” Érdemes mindig azt a plusz 5 percet rászánni, amíg az egyik tevékenységből a másikba átzsilipeljük a gyereket, ha ez az öt perc nem a győzködésé, hanem együtt vagyunk abban, amit épp csinál, máris könnyebb.
  8. Ne feledd, hogy most épp irányítasz is, ezért mindenképpen maradj benne a helyzetben. Nyugodtan, határozottan, és ragaszkodj a felajánlott alternatívákhoz, különben hiteledet veszted.

 

Pethő Orsolya, pszichológus

Ha nevelési gondjaid vannak, keress meg, segítek: www.kolyokszerviz.hu