Jump to content

Okosabb vagy, mint egy óvodás?

2014. 07. 15. 11:04

Úgy néz ki, a vicc, amelyben az apuka a gyerek segítségét kéri, hogy rátegye a csemete számítógépére a szülői szűrő programot, mégiscsak igaz lehet. Sokan tapasztalhattuk, hogy a gyerekeink sokkal jobban értenek a számítástechnikához, mint mi, felnőttek, egy amerikai kutatás pedig ezt most tudományosan is alátámasztja.

Amerikai kutatók egy érdekes vizsgálat keretében négy-öt éves gyerekeket versenyeztettek főiskolásokkal, hogy lássák, ki alkalmazkodik gyorsabban az új technológiákhoz. A megmérettetés során kisgyerekek gond nélkül leverték a nagyokat, amiből világosan látszik, hogy sokkal rugalmasabban tudnak bánni egy olyan kütyüvel, amit még nem láttak előtte.

A kaliforniai egyetem kutatói 106 óvodást és 170 főiskolást bíztak meg azzal a feladattal, hogy okoskodják ki, hogyan működik egy olyan eszköz, amilyennel még nem találkoztak korábban. Ehhez különféle agyagformákat kellett speciális dobozkákba beletenniük, melyben a tárgyak megfelelő kombinációjú elhelyezése után felgyulladtak a lámpák és elkezdett zenét játszani. Még a kutatókat is meglepte az eredmény, hogy az óvodás csoport mennyivel gyorsabban jött rá a megoldásra, mint a főiskolások.

-Arra szerettünk volna fényt deríteni, hogy nagyon kicsi gyerekek vajon látják-e az ok-okozati összefüggéseket. –nyilatkozta a kutatás egyik résztvevője.

–Hogy lássuk, mit tesznek a gyerekek azért, hogy tudják a gépet működtetni. Amire azonban rájöttünk, az minket is sokkolt. Nemcsak hogy képesek voltak a négyéves kisgyerekek elvégezni a feladatot, de ráadásul sokkal ügyesebbek is voltak a nagyoknál.

A kutatók szerint eredményeik felvetik azt a kérdést, hogy vajon mi teszi a gyerekeket ilyen rugalmas tanulókká?

-A gyerekek nagyon könnyen és gyorsan átlátják az ok-okozati összefüggéseket, és ebből aztán messzemenő következtetéseket is levonnak. Az eredményeinkből világosan látszik, hogy a gyerekek hamar meg tudnak tanulni bonyolult, elvont oksági kapcsolatokat is csupán néhány dolog alapján. Sőt, a gyerekek nagyobb valószínűséggel tudtak általánosítani szokatlanabb összefüggésekből, amiből levonhatjuk a következtetést, hogy sokkal kevésbé elfogultak, mint mi, nem vakítja el őket az alaptudásuk, és jobban tudnak koncentrálni a jelenlévő bizonyítékokra.

-Vajon ez azért van, mert ők, velünk, felnőttekkel szemben, még mentesek az előítéletektől, vagy csak alapvetően rugalmasabbak és kísérletezőkedvűbbek? –tűnődik el a kutatás egyik szerzője, Christopher Lucas.

Mi pedig reménykedhetünk, hogy a kutatásaikat folytatva majd ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk.

(Daily Mail, kép: achildstoy.com)