Jump to content

Hogyan kommunikáljunk hatékonyan?

2014. 09. 14. 19:52

A hatékony kommunikáció nem csak a munkánkban, de az élet minden területén hasznos. Frank Luntz könyvében rávilágít arra a tényre, hogy nem az a lényeg, hogy mi mit mondunk, hanem az, amit a másik fél ért alatta.

Frank a politikai tanácsadásban szerzett tapasztalatait vetette papírra, a közéletben eltöltött évek során sokat tudott meg a kommunikációról, a bizalomról, a hazugságról és a meggyőzésről. Most néhány olyan tippet olvashatunk, amelyek segítségével sokkal hatékonyabban kommunikálhatunk.

1. Használjunk egyszerű szavakat
Kerüld azokat a szavakat, amelyek arra késztetnek valakit, hogy az értelmező szótár után nyúljon. Ebben az a legveszélyesebb, hogy az emberek így félreérthetnek minket, mert nem beszéljük a hallgatóság nyelvét. Ne kövessük el ezt a hibát.

2. Használjunk rövid mondatokat
Legyünk olyan rövidek, amennyire csak lehet. A politikai üzenetek sosem hosszabbak egy mondatnál, a politikusok tudják, hogy az ennél hosszabb üzenet nem jut el a hallgatósághoz.

3. A hitelesség nagyon fontos
Az emberek számára hitelesnek kell tűnnünk. Ahogyan Lincoln is mondta: nem verhetünk át mindenkit állandóan. Ha szavainkból hiányzik az őszinteség és a hitelesség, ha tényeknek mondunk ellent, mondandónk hatástalan marad.

4. Számít a következetesség
Túl sok politikus ragaszkodik ahhoz, hogy minden nap tudjon újat mondani, ugyanakkor a cégek is gyakran változtatják reklámstratégiájukat. Mire megjegyeznénk egy reklámszöveget, már változtatnak rajta. Hagyjunk időt az üzenetek beépülésére.

5. Kínáljunk valami újat
Ez valójában azt jelenti, hogy az igazán hatásos mondatok már régóta ismertek – csupán új köntöst kapnak. Az a lényeg, hogy a hallgatóság részese legyen az új dolgok felfedezésének, a felismerésnek, hogy „nahát, erre én így még nem gondoltam”!

6. Számít a hanghordozás és a hangszín
A hangsúlynak és hanghordozásnak olyan emlékezetesnek kell lenniük, mint a hallott szavaknak. Az ugyanolyan hangsúllyal, ütemmel és hanghordozással ismételt szavak beleégnek az emberek memóriájába.

7. Gondoljuk át a mondanivalónkat
A fő üzeneteknek azt kell közvetíteni, amit az emberek hallani akarnak. Emberközelivé kell tenni és meg kell személyesíteni az üzenetet, hogy érzelmileg hatni tudjunk a hallgatóságra.

8. Segítsünk megérteni a téma aktualitását
Az okok előtt választ kell adnunk a miértekre is. Ha a hallgatóságunk nem kíváncsi arra, hogy mire is alapozzuk mondandónkat, az üzenet valójában süket fülekre fog találni. Rengeteg dolog követel tőlünk figyelmet napjainkban, ezért szelektálunk: már csak a releváns, egyedi és értékkel bíró üzeneteket halljuk meg.
 

time.com

(Fotó: enableeducation.com)