A cukros üdítők fogyasztása gyorsabban öregíthet bizonyos sejteket a testünkben – mondja egy tanulmány, amely e héten jelent meg az American Journal Of Public Health-ben. Az írás kimutatta, hogy a cukorral édesített, szénsavas üdítők fogyasztása idő előtt öregíti a fehér vérsejteket. A san franciscoi University of California kutatói azt állítják, a kóla és társai csaknem olyan szinten vannak hatással a fehér vérsejtjeinkre, mint a dohányzás.
- Vagyis az emberek, akik rendszeresen fogyasztják ezeket a termékeket, nagyobb veszélynek teszik ki magukat a cukorbetegséget, a szívbetegségeket és a sztrókot illetően – mondják. A kutatók egészséges felnőttek fehér vérsejtjeit tanulmányozták, azon belül is az úgynevezett telomereket, a kromoszómát alkotó DNS-szál két végén található rövid, többszörösen ismétlődő szakaszát. Ezek a telomerek elengedhetetlenek a sejtosztódáshoz, és az idő múlásával természetesen rövidülnek. Amikor egy telomer túl röviddé válik, a sejtje meghal. Tehát a tudósok szerint a hosszabb telomerek egészégesebb és fiatalabb életmódra mutatnak rá, míg a rövidebb telomerek azt jelentik, hogy egészségtelenül él az illető és gyorsabban öregszik. A kutatás rávilágított egy lehetséges kapcsolatra a cukros üdítőitalok fogyasztása és a rövidebb telomerek között, viszont nem találtak összefüggést a telomer-hossz és a diétás üdítőitalok között. Mindeközben a 100 %-os gyümölcslé kapcsolatba volt hozható a kicsit hosszabb telomerekkel.
A kutatás során öt felnőttből egy bevallotta, hogy naponta fogyaszt legalább fél liter cukros, szénsavas üdítőitalt. Ez a napi fogyasztás egyenértékű lehet 4-6 évnyi extra öregedéssel – mutatja ki a tanulmány. Az American Heart Association nevű szervezet azt tanácsolja, a legjobb mód, hogy fenntartsunk egy egészséges testsúlyt és csökkentsük a szívbetegség veszélyét, hogy korlátozzuk a hozzáadott cukrot. Ez férfiaknak nem több, mint napi 150 kalória, nők esetében pedig 100 kalória. Egy 3 decis cukros üdítőital 140-170 kalóriát és kb. 40 gramm (2 evőkanál) cukrot tartalmaz.
Mindeközben a Coca-Cola egy új termékkel kísérletezik Nagy-Britanniában, a Coca-Cola Life-fal. A zöld címkés üdítőital a stíviával való édesítés miatt különleges, és nálunk hivatalosan még nem lehet kapni.
(forrás: vox.com, fotó: planetajoy.com)