Jump to content

Kiosztott szerepek

2020. 01. 13. 19:00

Az iskola a gyerekek „munkahelye”. Komoly megfeleléseknek kell megfelelniük, a hétköznapjaik nagy részét az iskolapadban töltik.

Minden osztályközösséget többféle személyiségű gyerekek alkotják. Azonban szinte törvényszerű, hogy minden gyermekközösségben megvannak azok a gyerekek, akikre panasz soha nincs, órákon odafigyelnek, jelentkeznek, nem beszélgetnek, kitűnő tanulók, és persze az ellenoldalon ott lehetnek azok a gyerkőcök, akikkel sok gond van.

A rosszalkodás általában figyelemfelkeltés céljából történik, de vannak gyerekek, akik ezen a határon már túlmennek.

Jól ismert, hogy mindig vannak olyan gyerekek, akiket a peremre szorítanak társaik, és szavakkal bántanak, esetleg tettlegességig fajulnak. Most nem ezekről az áldozatokról lesz szó, hanem azokról, akik az úgynevezett bullyinget végrehajtják. Ők azok a gyerekek, akik társaikat bántalmazzák. Miért válnak ilyenné?

Az iskolai erőszak fogalma ismert, hiszen az mindig is létezett. Amíg a fiúk erőszakkal kívánják megoldani a konfliktusokat, addig a lányok között a nem kívánt személy kizárásával oldják meg, esetleg szavakkal bántják, pletykálkodnak.

A bullying, vagyis iskolai zaklatás nem egyszeri konfliktus nem megfelelő kezelése, hanem az állandósuló megfélemlítés, fizikai vagy verbális bántalmazás, sértegetés.

Az iskolai zaklatásban nemcsak a sértett és a zaklatás kivitelezője az érintett, hanem annak állandó szem- és fültanúja lehet az osztály és/vagy az iskolai közösség is, vagyis egy egész közösségre kihat.

Azt sem egyszerű kideríteni, hogy egyes gyerekekből miért lesz kegyetlen, terrorizáló? A legkézenfekvőbb magyarázat az lehet, hogy hasonló élményeket él át otthon a bántalmazó gyerkőc, azaz ezt a mintát látja. Ez még magyarázat is lenne, csakhogy olyan gyerekek is léteznek, akiket otthon nem szeretetben nevelik, hanem fizikai bántalmazások között élnek, ám az otthon átélteket mégsem vetítik ki társaikra, nem bántanak senkit sem.

Az iskolai zaklatást elkövető gyerekek saját frusztrációjukat vezethetik le úgy, hogy másokat bántanak, de sokkal inkább arra vágynak, hogy figyelmet kapjanak. Az a diák, aki tudatosan bántalmazza társát, az a hatalomra törekszik. Számukra szükséges az, hogy mások figyeljék, közönségük legyen akkor, amikor bántják egy társukat.

Az osztály menő figurája (lehet jó tanuló, vagy rossz) érezheti úgy, hogy bizonyítania szükséges az erőfeltételeket, ezért az iskola és az osztályterem a zaklatás színterévé válhat. A bullying tehát nemcsak a sértettet érintik, hanem a szemtanúkra is hatással van. A zaklatás megszüntetése érdekében szükséges megtudni, hogy mi motiválja a zaklatót. Ez pedig nem biztos, hogy azonnali megoldást kínál, vagyis időre és befektetett energiára van szükség.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)