Jump to content

Sakk a suliban

2015. 09. 26. 16:00

Sakk az iskolában? Igen! És nem csak órák közötti szünetekben játszhatják ezt az agytornát a gyermekek, hanem a tananyagként is. Ez az újítás nem olyan régóta működik hazánkban, de már jó néhány iskola bevezette.

 

Az ötlet megvalósítója nem más, mint a versenyzéstől már visszavonult, a sakk nagymesterének tartott Polgár Judit. Elkészítette a Képességfejlesztő sakk elnevezésű kerettantervet, az alsóbb tagozaton tanuló gyermekek számára. Vagyis négy évfolyam számára kialakított képességfejlesztő kerettanterv, amely 2013 óta a Nemzeti Alaptantervben is szerepel választható tantárgyként. Emellé még a Polgár Judit Sakk Alapítvány – vezetője maga Polgár Judit – megírt és kiadott tankönyvet és munkafüzetet is Sakkpalota néven.
Rá is férne a gyerekek jelentős részére az, hogy el tudjanak szakadni a technika adta új vívmányoktól, hiszen szinte már rá van gyógyulva sok gyermek ujjaira az okostelefon és a tablet. Hazaérve pedig vagy folytatja e nemes tevékenységét, vagy annyit változtat rajta, hogy asztali számítógép, esetleg laptop mögé ül.
Emiatt is kívántak újítást bevezetni az oktatásba. A sakk jó hatását igyekeznek megmutatni a gyerekeknek, a szülőknek, országnak és világnak.

Nem csak a világban tendencia, hogy aminek haszna van, azért dolgoznak. Ezen a haszonelven működik a társadalom és leszűkítve a kört, a gyerekek is. Ha nem lát valamiben hasznot, akkor meg sem moccan érte. Ahhoz hogy minél jobban mozgósítani tudják a gyerekeket, hogy fejleszthessék gondolkodásukat, új módszert kell bevetni. A sakk olyan képességeket és készségeket hivatott fejleszteni, amelyekkel a való világban is boldogulni fog, amelyeket hétköznapi életében is hasznosítani tud. A sakk tantárgynak egyáltalán nem azt a szerepet szánták, hogy a jövő sakkbajnokait ennek keretén belül képezzék ki. Fő cél az alapképességek fejlesztésében rejlik. Ha ugyanis az alapok stabilak, minden más tantárgy érthetőbbé, könnyebben elsajátíthatóvá válik.
Már most azon dolgozik Polgár Judit, hogy alapítványán keresztül kifejlesszék az óvodásoknak és az iskola előkészítő évfolyamnak szánt könyvet és munkafüzetet. Mivel pici gyermekek csoportja ez, így színkódokkal gondolják megvalósítani terveiket, így több érzékszervre is kihat a fejlesztés.

A sakk tantervi bevezetése jó hatással van a logikai képességre, de az olvasási és egyéb képességek is fejlődnek. Megtanulják a játékkal, a tanórák alkalmával az együttműködést, a sikerrel és a kudarccal való szembenézést. Ma már 150 intézményben alkalmazzák a Sakkpalota programot.

(Kép forrása: alchetron.com)