Nemrég egy öt éves kislány kétségbeesett anyukája keresett fel. Kis tündérkéje addig ügyeskedett a nagyobb testvéreivel közös i-paden, míg elég kemény szexuális tartalmú oldalakat talált. Az esemény következménye néhány hét éjszakai felébredés, ál-hasfájás lett. Sokan fordultak már hozzám, mert 10-11 éves korú gyermekük nem tud este elaludni, és bár jó eszű, nem hajlandó a házi feladatot megcsinálni., az iskolában rosszul teljesít. Amikor ott voltam náluk, folyamatosan ment a tévé, tanulás közben három percenként ellenőrizték a facebookot, képtelenek voltak odafigyelni a házira. Szülőként mindannyian tudjuk, hogy kizárni a technikát már nem tudjuk és nem is érdemes gyermekünk életéből, és sokan látjuk, tapasztaljuk az árnyoldalait is. A Kaiser Family Foundation www.kff.org kutatása szerint a túlzott computer és technikai kütyü használat szoros összefüggést mutat a rossz iskolai teljesítménnyel, depresszióval, rossz családi kapcsolatokkal és még egy sor nem túl hízelgő dologgal. Tyúk vagy tojás problémának tűnik. Saját tapasztalatom az, hogy azokban a családokban, ahol nem korlátozzák a kütyük használatát, valamilyen kapcsolati, magatartási probléma, tanulási gond előbb utóbb jelentkezik.
Muszáj nekünk, szülőknek meghúzni a határokat, mert a gyerekeink nem tudják. A kütyük ontotta vizuális információ ingergazdagsága, vibrálása, a virtuális világ felhőtlen volta a valódihoz képest olyan húzóerő, ami nagyon hamar bekebelezi a gyerekeket.
Hogyan korlátozd a technika használatát:
1. Este, lefekvés előtt 1, de jobb esetben 2 órával se tv, se gép, se telefon. A technikai kütyük gátolják a melatonin hormon termelődését, ami az alváshoz szükséges.
2. Ameddig csak lehet, az internetezés, számítógépes játék legyen közös tevékenység. Tudom, az egyik legjobb dolog benne, hogy végre elvan magában, de mégis. Fontos a magyarázat, az együttlét.
3. A lehető leghamarabb korlátozzuk, felügyeljük a gyermek által elérhető oldalakat. Már 2-3 éves kortól fennáll a veszélye, hogy nem kívánatos tartalmakba bukkannak az interneten. Ne legyen túl késő.
4. Mutassunk alternatívákat. Szeressen kirándulni, sportoljon rendszeresen. Legyen jó együtt lenni a családban, tapasztalja meg még kicsiként, milyen egy darab bottal és a parti iszappal eljátszani egy egész napot a folyó mellett. És fontos, hogy legyen alkalma unatkozni is, legyen gyakran technikai csend a lakásban.
5. Mutassunk jó példát. Amikor mesélni valója van, és azt látja, hogy megy a tv, ölünkben a laptop, jobb szemünk a facebookot böngészi, nem számíthatunk túl sok jóra.
6. Használjuk tanulással kapcsolatos böngészésre együtt az internetet.
7. Állapodjatok meg időbeli korlátokban, amit következetesen be is tudsz tartatni. Kisiskolásoknál a napi fél óra maximumot ajánlom, és később sem érdemes a napi 1-2 órát meghaladni.
8. Közös térben. Egyik leghasznosabb szabály, ha a gépeket a nappaliban lehet csak használni. Sokkal kisebb a valószínűsége, hogy általad elfogadhatatlan dolgokkal foglalkozik, ha bármikor betoppanhatsz, vagy ott vagy a közelben. A tizenévesek által birtokolt okostelefonokról pedig egyszerűen azt gondolom, hogy nincsen rá szükségük. Így is marad még rengeteg lehetőségük, hogy felügyelet nélkül böngésszenek a világhálón.
9. TV és számítógépes játék ügyben a teljes korlátozás híve vagyok, de erről egy következő cikkben.
Pethő Orsolya, pszichológus
További nevelési tanácsok: www.kolyokszerviz.hu