Jump to content

Miért nem használhatjuk a repülőn mobiltelefonjainkat?

2014. 07. 21. 15:19

A repülőgépen felszálláskor minden utast megkérnek, kapcsolják ki, vagy tegyék repülőüzemmódba telefonkészülékeiket. De vajon valóban akkora problémát okozhat egy aprócska kütyü a járaton?

Egy friss felmérés megállapította, hogy az amerikai utasok 40%-a hagyja figyelmen kívül a felhívást, és inkább a zsebük mélyére süllyesztik a készülékeiket, mint hogy kikapcsolják azokat. A világhírű színész, Alec Baldwin pedig a Twitteren hőbörgött, miután leszállították a Los Angeles-New York járatról, mert nem volt hajlandó abbahagyni a telefonjának nyomkodását. (A híresség amúgy online játszott a Words With Friends játékkal, amit úgy tűnik, képtelen volt félbeszakítani az utazás idejére.)

A világ összes repülőjáratának szabályzata szerint tilos hordozható elektronikus eszközöket használni, mielőtt a repülő elérné a 3000 méteres magasságot, még repülő üzemmódban sem. E fölött a laptopok és zenehallgató készülékek használatát már megengedik, de a telefonok továbbra is szigorú tiltás alá esnek. A magyarázat úgy szól, hogy a telefonok megzavarhatják a gép elektronikus rendszerét, amivel az egész járat biztonságát veszélybe sodorhatják. De valóban indokolt ez a fokú szigorúság?

A zavarástól való félelem abból a tényből táplálkozik, hogy az elektromos kütyük rádióhullámokon keresztül csatlakoznak az internethez és a telefonhálózathoz. Az ebben rejlő veszélyeket Peter Ladkin egyetemi professzor ahhoz hasonlítja, mint ha egy forrasztópákát tartanánk a házunk fűtéscsöveihez. A központi fűtés ezeknek a csöveknek a thermosztátjaihoz igazítja magát, tehát ha a forrasztópákával felmelegítjük a csöveket, azzal jelentősen befolyásoljuk a rendszert.

A mobiltelefonok hasonló módon járnak el a repülőgép fedélzetén, ahol a pilóták több száz elektromos rendszert használnak a navigációhoz, illetve a Földdel és az irányítótornyokkal való kommunikációhoz. A telefonok, elektronikus könyvek, iPodok, laptopok mind-mind rádióhullámokat bocsátanak ki magukból. Ha ezek frekvenciája közel esik a repülőgép radarjához, kommunikációs hullámához és egyéb elektronikus rendszeréhez, az nagyon kellemetlen, akár veszélyes következményekkel is járhat.

Arról ugyan nincs hír, hogy valaha is repülőgép katasztrófát okoztak volna a bekapcsolva maradt telefonok, de az is igaz, hogy sok esetben nem lehet pontosan tudni, mi állhatott egy-egy baleset hátterében. Több vizsgálat is megállapította azonban, hogy amikor zavar volt a repülő elektronikus rendszerében, majd megkérték az utasokat, hogy kapcsolják ki a kütyüiket, a zavar abban a pillanatban elhárult.

Néhány repülőtársaság azonban, mint például a Virgin Atlantis, vagy a Delta bevezetett egy olyan technológiát, ami szatelitkapcsolatával lehetővé teszi, hogy a járat utasai a gépen is használhassák telefonjaikat, kivéve fel- és leszálláskor.

Ám mindezeket figyelembevéve talán továbbra a legjobban tesszük, ha hallgatunk a tiltásra, és kikapcsoljuk a telefonjainkat az utazás idejére. Így legalább lehetőségünk lesz magunkat is ténylegesen kikapcsolni, hogy gondolatban felkészülhessünk az előttünk álló nyaralásra, pihenésre.

(BBC, kép: Daily Mail)