A szabályok persze azért vannak, hogy azokat megszegjük és ezt a gyerekek rendre gyakorolják. Nap, mint nap. A mi idegeinken táncolva. Márpedig a gyerekek nem általánosságban véve trehány népség, akiknek nincs igényük a rendre és a tisztaságra, azonban annyi minden van akárcsak a legközvetlenebb környezetükben is, ami felfedezésre, megismerésre vár, hogy a legkevésbé sem a rend érdekli őket. Na, meg egyáltalán: kinek mi a rend?
![](/data/documents/images/original/5/9/c/59cef768f810bfd018be170bee7138fd.jpg)
A nagylányom jut erről eszembe, akihez a fiúk tanácsért fordulhatnának az ügyben, hogy kell módszeresen kupit csinálni és hagyni a szobában. Takarítunk közösen, takarít egyedül, rámutatok a földön heverésző ruhákra, szemétre és ha ezek negyedét felveszi a földről, akkor már erős sikernek könyvelhetem el. Mintha nem látná, hogy mi van szanaszéjjel. Aztán persze megy a perlekedés, mert nem viselem el, hogy képes ilyen rendetlenségben élni, ő pedig a fejemhez vágja, hogy az ő rendje nem olyan, mint az enyém.
Amikor már kétségbe esnék, hogy mi lesz így vele, mert nem ezt látja itthon, akkor velem szemben érkezik a segítség:
Kutatásokkal azt bizonyították, hogy a rendetlen gyerekek általában kreatívok és ha már ez így van, akkor a szabályok megszegése is hozzájuk tartozik. Aha, jött az aha-élmény: szóval a 13 éves lányom kreatív?!
Azt már el kell fogadnom, hogy másképp látjuk a világot, ami eredeztethető az életkori különbségekből, a megélt tapasztalatokból, a tanultakból, az otthonról hozottakból, a külső hatásokból, a személyiségünkből. Ezzel nemhogy nincs semmi baj, hanem egyenesen örülök neki, hogy bátor, vagány, életrevaló kislányom van, csak a rend… Az sarkalatos pont. Félek attól, hogy ez a fajta trehánysága majd hátrány lesz.
A Minnesotai Egyetemen végzett kísérletek alapján azonban a fizikai rend nagylelkűségről, helyes választásokról és a szabályok betartásáról tanúskodik, de aki rendetlen, az kreatív.
Csak gondoljunk bele józan paraszti ésszel. Ha mindig és mindenki betartja a szabályokat (azokat, amiket mások határoztak meg), akkor sosem fejlődik a világ, mert nem kísérletezünk, a kíváncsiságunkat nem merjük/akarjuk kielégíteni, ha az túllép a szabályokon.
![](/data/documents/images/original/7/1/5/71550c2e792e2232c1446d802523895c.jpg)
A gyerekek fő tevékenysége a játék. habár játékok nélkül is képesek elfoglalni magukat, de minden gyerekszobában számos darab van. Sőt, elmondható, hogy a szobákból kicsordulnak a játékok. Azonban szintén egy kutatással bizonyították, hogy a kevesebb az néha több. Vagyis, ha kevesebb (4-5 db) játékot teszünk a kicsit elé, sokkal tovább babrálják egyenként azokat, mintha ennek a számnak többszörösével bombázzuk őket. Tehát a kevés játék is a kreativitást segíti.
További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!