Jump to content

Alternatív nevelés odahaza

2018. 11. 14. 19:00

Az édesanyák azt hiszik az első gyermekük megszületése előtt, hogy az életük legnehezebb feladata a gyermekük világrahozatala lesz. Ha tudnák...

Minden szülő vágya, hogy gyermeke életében ne adódjon semmilyen különösebb nehézség. Vágyuk, hogy csemetéjüknek igazán boldog gyermekkort tudjanak biztosítani, amelybe persze beletartoznak kisebb csalódások, sikertelenségek, de azok is csak a fejlődésükhöz járuljanak hozzá, hiszen így válhatnak erős, talpraesett felnőttekké, akik a jég hátán is megélnek, és nem hátrálnak meg az előttük álló feladatoktól sem.

Az iskolában sok mindent tanítanak szakképzett pedagógusok a gyerekeknek, de ezt a tudást otthon is erősíteni szükséges bennük ahhoz, hogy jó jegyeket hozzanak haza az iskolából. Otthon azonban nem feltétlenül csak a házi feladatok legyártása, a már átvett tudásanyag elmélyítésére kell törekedni, hanem arra is, hogy szabadidőt és boldogságot is biztosítsunk gyermekeinknek. Megvalósíthatod ez a Montessori módszerrel.

A Montessori módszer Maria Montessori olasz orvosnő által ránk hagyott nevelés módszer, amely szerte a világban elterjedt. A mi iskoláink a gyermekekbe olyan hatalmas és szerteágazó ismeretanyagokat igyekeznek belepumpálni, amelynek se ideje, se lehetősége nincs a diákok agyában leülepedni. Szinte arról szólnak a mindennapok, hogy a már megtanult ismeretet kiürítsék az agyukból, hogy az újnak helyet tudjanak biztosítani.

A gyerekek kíváncsiak, és fogékonyak mindenre, ami a világban történik. Minél több ismeretre vágynak, és a megismerés során szerezett tapasztalatok által fejlődnek. Ha a Montessori nevelési módszert szeretnénk otthon működtetni, az azt jelenti, hogy gyermekeinket nem buborékban neveljük. Jelenti ez azt is, hogy hagyjuk, hogy gyermekeink felfedezéseket tegyenek, és amíg így tesznek számos probléma önálló megoldására is rájöhetnek. Be kell vonni a gyerkőcöket a hétköznapi tevékenységekbe is. Habár soká lesz még az, hogy saját otthonukat kelljen rendbe tartaniuk, saját magukat kelljen ellátniuk, ennek alapját már otthon meg kell adni. Koruknak és képességeiknek megfelelő házimunkákat rájuk lehet bízni. Iskolás korban már tartozzon feladataik közé a vásárlás is. Akkor már idegenekkel kell kommunikációt nyitni, illedelmesen köszönni, pénzzel bánni, közlekedési szabályokat kell betartani. Ez már egy igen összetett feladat. Kisebb gyermekek esetben türelemjáték, hogy egy nehezebb ruhadarabot egyedül vegyenek magukra, de szülőként akkor segítjük őket a felfedezés útján, ha nem avatkozunk közbe, hanem hagyjuk, hogy bonyolultabb feladatokat is maguk végezzenek el.

A Montessori nevelés során a szülők támogatják a gyermeküket, de csak minimálisan. Nem akkor tesszük magabiztosabbá, ügyesebbé a gyermekeinket, ha türelem híján kikapjuk a kezükből az eszközt, és mi magunk végezzük el helyette a feladatot. Biztosítsunk számukra is olyan eszközöket, amellyel megvalósíthatók egyes munkafolyamatok. Ez sikerélményt ad a gyerekeknek, és nem fogják megutálni. Szülőként csak akkor avatkozzunk bele a dologba, ha a gyermek kéri a segítségünket, vagy azt veszélyesnek ítéljük meg. Eleve mindig nagyon fontos, hogy olyan feladatokkal, játékokkal foglaljuk le őket, amelyek életkoruknak és képességeiknek megfelelő.

Szabadidőt, játékra való időt mindenképp biztosítani kell a gyerkőcnek iskola után, és ebben legyen lehetőség a szabad mozgásra.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)