Jump to content

Színlel, fél vagy tényleg beteg?

2018. 02. 10. 19:00

Influenzajárvány időszaka van. Bárki lehet beteg körülöttünk. Mivel gyermekeink iskolába járva olyan közegben mozognak, hogy könnyen elkaphatják a betegségeket, a tünetek jelentkezésekor egyértelműnek vehetjük, hogy beleesett a betegségbe. Vagy mégsem?

Egy szülő agyában persze az is megfordulhat, hogy gyermeke csak kicsit csúsztatni szeretne az iskolában. Jól tudjuk milyen ez, hiszen mi is voltunk diákok, és ha nem is tartoztunk a notórius lógósok közé, bizony mindenki érezte azt, legszívesebben nem menne iskolába. Az is lehet, hogy nem is csak ennyi áll a háttérben. Lehet, hogy gyermeked rettegve ébred reggelente, hogy egy újabb napot túl kell élnie az iskolában.

Amikor az időjárás is kedvez a megfázásos betegségeknek és az influenza terjedésének, akkor nem meglepő, ha egyik nap úgy jön haza a gyermekünk az iskolából, hogy fáj mindene. Valóban köhög, fájlalja a torkát, de mintha nem lenne egyértelmű a betegség megléte. Nincs láz, és ha elfelejtkezik magáról, akkor mintha mégsem fájna semmije. Egyszóval nem egyértelműek a jelek, amelyek arra utalnának, hogy betegségről van szó, és orvoshoz kellene menni. Ilyenkor nehéz eldönteni, hogy mi is áll a háttérben. Tényleg beteg a gyerkőc, netán csak meg szeretné úszni néhány napra az iskolát? Esetleg rosszul érzi magát az iskolai közegben, mert valaki bántja, vagy valamelyik tantárgyból kevésbé jól teljesít?

Tény, hogy a gyerekek gyakran vetnek be különböző taktikákat azért, hogy meggyőzzék szüleiket, a tanárokat betegségükről, fájdalmukról. Némelyek igencsak kreatívan és hatalmas színészi tehetséggel alakítják szerepüket, azonban komolyabb okok is meghúzódhatnak amögött, hogy betegséget szimulálnak. A kisebb gyerekek esetében szó lehet a szeparációs szorongásról. Ez esetben nem is azt éli meg nehezen, hogy óvodába vagy iskolába kell mennie, hanem azt, hogy anya vagy a család nincs vele. A nagyobb gyerekek esetében már az iskola miatti szorongás okozója lehet, ha a kortársai nem fogadják be, folyton kudarc éri, szorong attól, hogy nem jó valamelyik tantárgyból, és amiatt is, hogy nem tudja teljesíteni a hozzá fűzött elvárásokat. Ha azt hinnénk, hogy a depresszió csak a felnőtteket érintő probléma, akkor tévedünk. Amikor egy diák tartósan rosszul érzi magát az iskolai környezetében, szorongva lép be oda minden egyes nap, akkor bizony depresszióba fordulhat.

A szorongó gyerekek felett annyira eluralkodhat a félelem, hogy az kihat teljesítményükre, társas kapcsolataikra, amelyet észre kell vennie a pedagógusoknak, a szülőknek is. A megfelelő segítséghez akár pszichológusra is szükség lehet. A legfontosabb cél, hogy a gyermek ne rettegve lépjen be az intézmény kapuján minden egyes nap, hanem szeressen ott lenni.  Egyes extrémebb helyzetekben el kell gondolkodni az osztály vagy még inkább az iskolaváltáson, vagy szóba kerülhet a magántanulói jogviszony is. Ez utóbbi tényleg a legutolsó lehetőség, hiszen a gyerekeknek szükségük van arra, hogy saját korosztályában fejlődjenek mind érzelmileg, mind pedig értelmileg.

Ha nem utal semmi arra, hogy a gyerkőc szorong az iskolában, akkor bizony keresni kell a szimulálásra utaló jeleket, vagy pedig tényleg elkapott valamilyen nyavalyát.

(Forrás: marmalade.hu | womenofupstateny.com, essentialkids.com.au, heysigmund.com/képek)