Természetes, hogy egy óvódából kikerülő, az iskola első évét szeptemberben kezdő kisiskolást a család fókuszába kell helyezni. Hiszen új közösségbe kerül, ahová be kell illeszkedni, a tanító nénit meg kell szokni, már nem csak játszás, hanem feladatok is lesznek az életében. A - főleg az aggódó, egyébként is szorongásos – szülőknek azonban ez a váltás legalább akkora stresszt okoz, mint a gyereknek. Sőt, nem ritka, hogy adott esetben az édesanya jobban izgul gyermeke első iskolai évnyitóján, mint maga a lurkó! Pszichológusok szerint általános tapasztalat, hogy ha a szülő jót vár az iskolától, a gyerek is jót fog várni. Tehát, hiába közhely, de a pozitív hozzáállás itt is bőszen gyakorolható.
Igen ám, de nyár végén kezd azoknak a szülőknek is megnőni a stressz-szintje, akik már tudják, mire számíthatnak az iskolaév beindulásával. (És itt most nem az anyagi kiadásokkal járó stresszre gondolunk, bár az sem elhanyagolható). Hiszen ők már tisztában vannak azzal, hogy a nagyobb gyerekkel, - olykor egyszerre többel - járó kötelességek, feladatok, időbeosztások mit is jelentenek a valóságban a lazább nyár után. Ismét őrmester módjára ágyba parancsolni őket a megfelelő időben, reggel hatékonyan kelteni az álmos gyerekeket, elindítani, vagy autóval elvinni őket az iskolába, aztán megszervezni az iskola utáni életüket, hogy ne csak a lábukat lógázzák egész délután. Ja, és közben végigvinni a napot a munkahelyen, ügyeket intézni, határidőt betartani, majd odaérni a gyerek edzésére, balettórájára, bármijére, amíg nem tud egyedül közlekedni. Nos, lássuk be, mindez logisztika felsőfokon. Vannak olyan családok, ahol mágnessel kitett kockás lapon óráról-órára fel van tüntetve az időbeosztás gyerekenként. Ez is jó tipp a szülőknek, és összeszedtünk még néhányat:
Stresszkezelési tippjeink szülőknek:
- a gyerekekkel nyugodt körülmények között beszéljük át a napi rutint, ha kell, előző este mindig rögzítsük, ki fogja különórára vinni és ki várja majd - nagyobb, önállóan közlekedő gyerekektől kérjük, hogy mobiltelefonon jelentkezzenek be, amikor odaértek a különórára, vagy elindultak haza
- a különórát tartó tanárok és edzők telefonszáma mindig legyen nálunk olyan vészhelyzetekre, hogy ha dugóba kerülnénk az utakon, stb. - építsünk ki a többi szülővel olyan kapcsolatot, hogy egymás gyerekeit felváltva vigyük az azonos különórákra
- ha a gyerek sokat van egyedül otthon délután, adjunk neki életkorának megfelelő feladatokat, amit következetesen ellenőrizzünk is le!
- ha kell és lehet, vonjuk be a nagyszülőket az unokák körüli feladatokba, tanulásba, hogy ne essünk szét már szeptember második hetében!
(fotó: egeszsegedre.com, tescobaba.hu)