Jump to content

Levegős információk

2018. 09. 27. 19:00

Talán már kezd benned tompulni a nyári utazásod élménye. Az érzés, amikor a gép éppen elhagyja a szárazföldet és a levegőbe emelkedik, vagy amikor újból koccan a kifutópályán. A repülős utazás nem csak a nyár élménye lehet, és nem is csak kirándulás céljából történhet, mégis mindig izgalmas.

Utasszállító repülőgéppel utazni ma már viszonylag átlagos és általános közlekedési mód, hiszen a repülőjáratokra helyet foglalni már a legtöbben internet segítségével tesszük meg. Jóval kevesebb a légi katasztrófák száma, mint amennyi baleset az utakon történik, így a légi közlekedés sokkal biztonságosabb, mint autóba ülni. Mégis sokan félnek, és inkább választják a szárazföldi megoldások valamelyikét.

A repülés misztikusnak tűnő, de ma már kevésbé titokzatos, hiszen fizikát tanulunk az iskolában. Az ember azonban a földre termett lény, ezért jogos félelme van a repüléstől. Hogy egy kicsit közelebbivé tegyük az utazásnak ezt a formáját, néhány érdekes információval szolgálunk.

Talán egyáltalán nem okoz az meglepetést, ha arról írunk, hogy az első repterek Amerikában nyitottak meg. A repülős utazások során dolgozó stewardessek eleinte csak meghatározott súllyal léphettek a fedélzetre. Ez azt jelenti, hogy a repülős kiszolgáló személyzet tagjainak 52 kg-nál könnyebbnek kellett lenniük. Sőt az is megkötés volt, hogy a stewardessek nem lehettek férjnél sem.

A hosszabb utazás során lehetőség van a repülőn történő étkezésre. Ugyanezt a pilóták is megtehetik, azonban az első pilóta az első osztály menüjéből válogathat, míg a másodpilóta a business osztály étlapjáról választhat magának menüt. Nem ehetik a pilóták ugyanazt az ételt. Azért van erre szükség, mert így igyekeznek lecsökkenteni az ételmérgezés kockázatát. Az okozna csak igazán nagy bajt, ha a pilóták mindegyike rosszul lenne a gép irányítása közben.

A repülőn történő étkezés során számos alapanyagot felhasználnak az ételek elkészítéséhez. Az American Airlines azonban 1987-ben csak egyetlen olívabogyóval kevesebbet tett a salátákba, mégis ezzel nagyon sokat megspóroltak a légitársaságnak.

Ha többször utaztál már utasszállító repülőgéppel, és várakozás közben az érkező és induló gépeket nézegetted, felűnhetett fel, hogy szinte mindegyik repülőgép fehér színű. Jobban mondva lehet, hogy éppen arra figyeltél fel, ha egy gép nem fehér. A repülőgép a levegőben repülve közelebb van a naphoz, amely jobban fel is tudja melegíteni. Hőt termel természetesen a repülőgép saját maga, valamint a rajta ülő emberek is, így nagy hőmérsékleti megterhelés éri a gépet, amelyet a minimálisra szükséges csökkenteni. Ahogy mi tesszük nyáron, fehér ruhával védekezünk a napsugarak ellen, így érdemes a repülőgép esetében is eljárni. Vagyis a fehér szín kevésbé szívja magába a napsugarakat, így mérsékli a felhevülést.

A repülőgépek nemcsak hihetetlenül nagy gépezetek, de ennek megfelelően sok részből is állnak. A Boeing 747-es esetében ez hatmilliónál is több alkatrészt, elemet jelent. Ugyanennél a repülőgéptípusnál maradva, a Boeing-747 repülőgép legnagyobb sebessége a z 1392 km/óra.

Ahogy Amerikában a felhőkarcolók esetében is kihagyják a 13. emeletet, úgy némelyik légitársaság nem használja a 13-as számot se a sorok, se az ülések esetében sem.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)