Jump to content

Munkahelyi túlvállalás

2019. 01. 18. 19:00

Egy új munkahelyre bekerülni mindig gyomorszorító érzés. Tele izgalommal, várakozással, hogy milyen lesz a környezet, a munkatársak, a főnökök, vajon munkakörünkben jól tudunk-e teljesíteni.

A mai világra már az jellemző, hogy nem egy munkahelyen töltjük le egész életünket, mint az elmúlt rendszer dolgozóira igaz lehetett. Időnként érdemes is váltani, hogy a kiégést és a túlzott rutint elkerüljük. Olykor jó felfrissíteni magunk körül a környezetet, ezért nem baj, ha megpróbálkozunk más helyen is dolgozni.

Aki élete során már többször váltott munkahelyet, az sokfélét tapasztalhatott. Valószínűleg annak is részese lehetett, hogy az új helyre való jelentkezéskor rábízott feladatkör egy idő után bővült és már olyanokat is el kellett végezni egy idő után, amiről az elején szó sem volt. A plusz feladatkör több terhet róhat az emberre. Ám ezek a többletfeladatok nem mindig azért kerülnek a mi kezeink alá, mert más nem akarja elvégezni, hanem szinte mi vállaljuk magunkra ezeket a feladatokat talán azért, hogy jobban megkedveljenek a munkatársak, a vezetők is azt lássák, hogy mennyire jó befektetés vagyunk.

A legtöbb munkahelyen jellemző, hogy olyan feladatokat is el kell végezni, amely nem is a saját dolga lenne, olykor pedig a haladás érdekében igyekszünk segíteni a munkatársnak, remélve, hogy ezt a segítséget majd alkalomadtán vissza is kapjuk.

Van egy kis gond azzal, ha más munkáját kéretlenül is megoldjuk. Annyira természetessé válik, hogy mi végezzük el a feladatot, ám,  ha valami oknál fogva abbahagyjuk azt, igazán feltűnhet annak el nem végzése. Ebből pedig nem jöhetünk ki győztesként. Egy egyszerű kedveskedés, segítségnyújtás olyan folyamatot indíthat el, amely a saját munkánk elvégzése mellett többlet idő- és energiabefektetéssel jár. Ha elfáradunk, és rájövünk arra, hogy mások helyett dolgozunk, és abbahagyjuk, neheztelve nézhet ránk a munkatárs és a vezetőség is.

Álljon meg a menet! Erény a szorgalom, de a túlvállalás saját kárunkra dolgozhat, így ha mindenáron meg akarjuk mutatni tudásunkat a vezetőségnek, akkor a saját területünkön legyünk igazán hatékonyak, precízek. A jó munkahelyi légkör érdekében segíteni kell a munkatársaknak egymást, de ez nem azt jelenti, hogy teljes mértékben elvégzünk valamit valaki helyett. Egy jó tanács, a gyakorlati segítség nagyon sokat jelenthet, így azon túl nem biztos, hogy érdemes menni.

Bármennyire is maximálisan vetjük bele magunkat az új munkába az új munkahelyünkön, gondoljunk arra, hogy ezt az intenzitást nem tudjuk folyamatosan nyújtani. Fontos mértéket tartani az elvállalt feladatokban, a túlvállalással csak belefásulunk és belerokkanunk a munkába. Pláne, ha arról senki tudomást sem vesz, nem értékeli. Ha több van bennünk, mint amennyit a munkahelyen észrevesznek bennünk vagy tudatni kell a főnökünkkel, vagy ha nem történik változás, akkor gondolkodni lehet a váltásban is.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)