Jump to content

Előrejutó vagy megelőző vagy?

2016. 09. 15. 19:00

Vezetés közben vigyázni kell mind magunkra, mind pedig más közlekedőkre. Nagy felelősség, hiszen a saját célunk elérése érdekében be kell tartani a szabályokat. Nemcsak az a lényeg, hogy odaérjünk, ahová szeretnénk, hanem az épségben történjen meg, és mást se veszélyeztessünk.

Nagyon szépen hangzik ez, de jól tudjuk a híradót nézve, a híreket hallgatva, hogy mennyi súlyos, esetenként halálos kimenetelű baleset történik műszaki hiba, egészségügyi probléma, vagy emberi figyelmetlenség következtében.

Az emberek életvezetésére kétféle stílus ismerhető fel jellemvonásaikat tekintve. Az egyik csoportba azok az emberek tartoznak, akik megelőzés központúak. Ez azt jelenti, hogy az adott kötelességre, és annak elvégzésére összpontosítanak, és a már bevált módszereket alkalmazzák, hogy ezt elérjék. Félnek ugyanis attól, hogy ha nem csinálják meg, akkor rossz fényben tüntetik fel saját magukat. A másik csoportba azok tartoznak, akik mindig új célokat tűznek ki, hogy előbbre jussanak. Törekvőek, ambiciózusak. Ha ez a két irányzat igaz az életvezetésre, akkor a személygépkocsik vezetésében is érvényesülhet, legalábbis ezt tételezték fel kutatók. Olyan kísérletbe kezdtek, amelybe 20-30 év közötti fiatal férfiakat és nőket vontak be, akik vezetői engedéllyel rendelkeztek. Először egy teszt alapján kategorizálták a résztvevőket, hogy melyik csoportba tartoznak (megelőző vagy az előrejutó). Ezután gyakorlati kísérletben vettek részt. Ez az jelentette, hogy minden kísérleti alany autójába GPS-t szereltek fel. A vizsgálat két hónapja során folyamatosan gyűjtötték az adatokat a járművekből. Arra voltak kíváncsiak, hogy ki és mennyire, milyen sűrűn vétett a szabályok ellen, milyen gyorsan közlekedett. Természetesen azt figyelték, hogy az előrejutók csapatát erősítő vezetők megszegik-e a sebességkorlátokat. Azt az eredményt kapták, hogy az ebbe a típusba tartozó sofőrök valóban jóval többször hajtottak gyorsan a kelleténél.

Egy másik kísérletet szimulátor segítségével végeztek el. Annyi volt az emberek dolga, hogy az egyik sávból a másikba soroljanak be. Két autó közötti távolság az idő elteltével egyre nőtt. Kíváncsiak voltak arra, hogy ki és mikor érzi biztonságosnak azt, hogy két autó közé besoroljon. Nem is nagyon lepődtek meg, amikor azt az eredményt kapták, hogy azok, akik előrejutó központúak, két autó közötti kisebb távolságot is elégségesnek éreztek ahhoz, hogy beálljanak közéjük. A megelőző stílust képviselők a nagyobb távolságot megvárták, így érezték biztonságosnak a közlekedést.

Az, hogy az utakon ki és mekkora kockázatot vállal előzésben, közlekedésben attól is függ, hogy mi a célja. Aki megelőzni akarja a bajt, óvatosabban, lassabban, megfontoltabban halad.

(Forrás: lifewithaview.co.uk, fastcompany.com/képek)