Jump to content

6 álegészséges berögződés, amiről jobb leszokni

2017. 01. 13. 17:05

Mindnyájan bedőlünk nekik, egyszerűen azért, mert lépten, nyomon beléjük botlunk. Ha nem a tömegközlekedésen köszön szembe a hirdetőtáblán, akkor valahol olvassuk, vagy épp az egyik egészségtudatos barátnőnk mesél róla lelkesen. Így hát, miért ne hinnénk hatékonyságukban?

Vannak nagyon közhelyes dolgok, amelyek az egészség és az életmód totális átalakulását, javulását ígérik, és vannak tudományos alapokra helyezett állítások, amik szintén világmegváltással kecsegtetnek. Mivel a csapból is ezek folynak, nem hibáztatható senki sem, ha bedől neki. Ezekről rántjuk most le a leplet.

Állva dolgozni egészséges

Egy időben nagyon népszerű volt az a vélekedés, miszerint álló asztalnál dolgozni sokkal egészségesebb, ráadásul a kreatívabb gondolkodást is elősegíti. Egy több éven át zajló kutatás, ami 4000 amerikai felnőtt bevonásával készült az eredmény szerint pedig egyáltalán nem igaz, hogy hatékonyabb és egészségesebb munkavégzést tesz lehetővé.

Alacsony szénhidrát-diéta

Az USDA adatai szerint a ’90-es években egy millió amerikai próbált a low-carb diétát alkalmazva lefogyni. Az étrend lényege, hogy csak alacsony, kalóriatartalmú alapanyagokból készülhet az étek. A „low-fat”, „fat-free” és egyéb minősítéssel ellátott gyártók malmára hajtva a vizet.

Egy nyolc éven át tartó, 50 ezer nő bevonásával készült felmérés viszont rácáfol az alacsony szénhidráttartalmú étrend hatékonyságára. A kutatási intervallum során, a diétázó nők nem vesztettek nagyobb súlyt, mint a hagyományos étrendet követők, sőt a mellrák és szívproblémák kockázatának kialakulása sem csökkent, ahogy azt a diéta kitalálója hangoztatta.

BMI

A testtömegindex kalkulátor megmutatja, hogy testsúlyunk mikor ideális, és lenne az. Legalábbis ez a hír járja róla. Valójában az 1830-as években feltalált mérőszám nem a legjobb módja, hogy fittségünk és ideális testsúlyunk meghatározzuk. Az elhízási szakértők szerint alapvető problémák vannak vele, például az, hogy a két legfontosabb faktort nem veszi számításba, ami nem más, mint, hogy: mennyi testzsír található az emberen, valamint a csípő mérete, aminek terjedelme a szívbetegségek és a 2. típusú cukorbetegség jelzője.

Gluténmentes étrend

Szintén egy életmódbeli tévhit került a listára. Számos tanulmány számolt be arról, hogy a világ lakosságának hatvan százaléka akkor is puffadástól szenved, ha nem fogyaszt búzából készült ételt vagy lisztet. Tehát a gluténnak semmi köze a rossz emésztéshez, így a diéta is felesleges, hacsak nem vagy lisztérzékeny.

Multivitaminok

Elérkeztünk a legmegosztóbb közhiedelemig. Egy 2011-es kutatás, ami 39 ezer, huszonöt évesnél idősebb nőt vizsgált, arról számolt be, hogy azok a nők, akik multivitaminokat szedtek, korábban haltak meg, mint azok, akik nem. A multivitamin ellen a szakértők azért tiltakoznak, mert nem csak a szükséges vitaminokat tartalmazza, hanem olyan mesterséges összetevőket, amelyek károsak a szervezetre. A tanulmány azt is kimondja, hogy minden olyan vitamint képesek vagyunk pótolni természetes úton, a kiegyensúlyozott étrenddel, amit a multivitaminnal kellene helyettesíteni.

Mikró

A mikrohullámú sütő népszerűsége az elmúlt időszakban újra töretlen, ám volt jó pár év, amikor különböző rémhírek megtépázták hírnevét. Többen azzal vádolták a mikrókat, hogy egészségkárosító hatásúak, és a melegítés során az ételek elvesztik tápanyagtartalmukat.

Ez hamis feltételezés. A mikrohullámú sütő rezgéseit az ételek elnyelik, de nem magukba zárják, mert az azonnal átalakul hővé, ezáltal melegítve azt. Ráadásul, mivel gyorsabban és energiatakarékosabban készíthető benne étel, így az alapanyagok vitamintartalma magasabb lesz, mintha sütőben készült volna az adott fogás.

 

 

További érdekességekért bátran keresd fel a Ház és Otthon Facebook oldalát!

(Forrás: marmalade.hu | Fotó: pixabay.com, flickr.com)