Jump to content

Mit egyen egy középkorú nő?

2017. 06. 01. 15:05

Az élet középső szakaszában a női test változások tucatján meg keresztül, kézen fogva a menopauza okozta átalakulásokkal. Az alakot érintő módosulás azonban befolyásolható a megfelelő táplálkozással. Mert az élete középső szakaszában lévő nőnek, teljesen másra van szüksége, mint évtizedekkel azelőtt!

A nők harmincas éveikben mindent képesek megtenni az álomalak elérése érdekében. Sportot, diétát nem szégyellve sok időt fordítanak arra, hogy a tükörből egy csinos, formás női alak nézzen vissza. Az igyekezet ellenére a test azonban változásnak indul a negyvenes éveink közepén, főképp a menopauza miatt.

Elhízás, csontriktulás- mi jöhet még?

A középkorú nőket általában az elhízás, a súlygyarapodás, a csontritkulás és a depresszió keríti hatalmába a menopauzához közeledve, ami egyrészről az egészséges életmód fokozatos elhagyásának, és a kevesebb mozgásnak tudható be. A középkorú hölgyeknek sem szabad lemondani a szépségről, a csinos alakról, és az egészségről, mert a kor csak egy szám, amire hivatkozva nem szabad ignorálni a sportot és a megfelelő étrendet. A korosztályt érintő leggyakoribb, az időskori betegségek kialakulásáért felelős állapot a túlsúly, amitől minél előbb meg kell szabadulni, a hosszú és egészséges élet reményében.

A mozgásszegény életmód, és a nem megfelelő táplálkozás mellett a túlsúly kialakulásában közrejátszik, hogy az alapanyagcsere szintje lecsökken, vagyis a szervezetnek kevesebb energiára és tápanyagra van szüksége, mint korábban. Ha az étkezésünk során ezt nem vesszük figyelembe, akkor pár év alatt több kilóval is nőhet a testsúlyunk. Viszont nem a diéta a megoldás, hanem az életmódváltás!

Mire van szükség negyven felett?

A gyors, villámszerű divatfogyókúrák a már egyébként is felborult hormonrendszert csak még inkább összezavarják, következményük a gyors visszahízás. Semmi értelme sincs sanyargatni a testet, már csak azért sem, mert nemhogy jó, hanem inkább kárt teszünk a testünkben.

A villámdiéták a negyven feletti nők esetében azért is veszélyesebbek, mert a hirtelen fogyás következményeként létrejövő csonttömegvesztés az életkorra jellemző csontritkulás esélyét is nagymértékben fokozza.

A gyakori csonttörtéssel járó állapotot, és a jo-jo effektust érdemesebb elkerülni, és a gyors változást ígérő, szélsőséges táplálkozást előíró diéták helyett a kevesebb energiát tartalmazó, de kiegyensúlyozott, arányos tápanyag-elosztást biztosító táplálkozást válasszuk.

A túlsúly kialakulásának elkerülése, mérséklése érdekében nemcsak a napi energiamennyiséget kell kismértékben csökkenteni, hanem a megfelelő mennyiségű testmozgásra is vissza kell szoktatni a testünket. Heti három alkalom, egy-másfél órás edzés csodákat tesz. Persze a fizikai aktivitás formáját mindenki a saját egészségi állapotához, teherbírásához, lehetőségeihez mérten válassza meg. Az úszás, futás, kerékpározás, kirándulások, az otthon vagy csoportban végzett torna egyaránt jótékony hatásúak.

Ami a táplálkozást illeti, a gyümölcsök, zöldségek, halak kerüljenek előtérbe, amelyek kevés kalóriatartalommal bírnak, mégis laktatnak. Az antioxidánsban gazdag ételek is remek választásnak bizonyulnak, a legideálisabb pedig a mediterrán étrendre való átállá, ami mindent tartalmaz, és olyan mennyiségben, amire egy középkorú nőnek szüksége van.

A csokik széles választékából a magas kakaótartalmúakat ajánlott választani, amelyek polifenoltartalmuk (az antioxidánsok egy csoportja) révén még a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is szerepet játszhatnak. Az édességek, nasik fogyasztásával azonban vigyázni kell.  

(Forrás: marmalade.hu | Kép: pixabay.com)