Jump to content

Fiúk játszótere - hány nő van a játékgyárak élén?

2014. 09. 25. 11:18

A nagy cégeket, mint például a Lego is, gyakran éri mostanában a kritika, hogy szinte csak a fiúk számára gyártanak termékeket, és a figuráik is inkább férfias munkákat ábrázolnak. Mi lehet ennek az oka? Lehet, hogy fejtől bűzlik a hal?

Avivah Wittenberg-Cox tanácsadó szerint a nagy játékgyártó cégek élére sokkal több nőt kellene kinevezni. A Legot régóta kritizálják, amiért a termékei és játékai erősen el vannak tolódva a fiús irányba. Nem is csoda, hogy ez így alakulhatott, hiszen a felsővezetés 22 férfiból és csupán két nőből áll. Azonban kár lenne azzal érvelni, hogy a legó alapvetően fiús játék, és ez állhat eme egyenlőtlenségnek a hátterében. A világhírű szőke cicababa, a Barbie-gyártó Matel élén is hasonlóak az arányok, a 11 férfi mellett csupán egy nő ül a vezetőségben.

Debbie Sterling, egy kifejezetten lányokra specializálódott játékgyár alapítónője mélységesen egyetért azzal, mennyire el van férfiasodva –indokolatlanul- a játékgyártó szakma.

-A játékgyárak élére több nőt kellene kinevezni, különben a játékok benne ragadnak a múltban. Emlékszem, amikor először mentem az amerikai nemzetközi játékvásárra New Yorkban, mennyire megdöbbentett a piac férfidominanciája. Nem láttam mást, mint idős, fehér, öltönyös férfiak tömegét. Őszintén azt hiszem, hogy szoros kapcsolat van a vezetőség és a termékek között. Sterling saját cégének sikerei mögött azt látja, hogy náluk a férfiak és a nők közösen dolgoznak egy-egy játék megtervezésén.

A férfiak által dominált játékbirodalomból talán egyedül a Hasbro emelkedik ki üdítő színfoltként. Bár a vezetőtanács ott is javarészt az erősebb nem képviselőiből kerül ki, a vezérigazgató, Brian Goldner szerint (aki amúgy maga is egy kislány büszke édesapja) sokat tesznek azért, hogy megértség, hogyan és mivel szeretnek játszani a lányok. Ezért gyártanak kifejezetten fiúknak (Transformers), és inkább lányoknak (Én kicsi pónim) szóló játékokat az olyan uniszex darabok mellett is, mint amilyen például a Playdoh. De a lányokat sem zárják ki a fiúsabbnak ítélt mókákból, ezért piacra dobtak számukra is nerf fegyvereket, lila és rózsaszín színben.

Annak ellenére azonban, hogy egy jelentés szerint a cégek, ahol több nő is részt vehet a vezetésben, azok jobban szervezettek és anyagilag is jobban teljesítenek, a legtöbb játékgyártó vállalatnál mégsem fektetnek hangsúlyt a nemi egyenlőségekre.

Pedig jobban tennék, és akkor biztosan kevesebb kritika érné őket amiatt, hogy a figuráik és a játékaik között is szinte csak fiúsak találhatók.

(The Atlantic, kép: thetimes.co.uk)