A legtöbben ilyenkor legyintenek egyet, és elintézik annyival, látván az örökös hisztit, hogy milyen neveletlen ez a gyerek. Valójában azonban sokkal többről van szó. Ezen tünetek ugyanis az egyre gyakoribb betegség, az ADHD tünetei is lehetnek.
Mi is az az ADHD?
Az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), másnéven figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, ami sajnos egyre jellemzőbb betegség a gyermekek körében.
A legtöbb gyermeknél már az óvodában, vagy iskolakezdésnél kiderül a betegség, ugyanis ezek a gyerekek nehezen viselik az óvoda, iskola szabályrendszerét, nehezen alkalmazkodnak, öntörvényűen viselkednek, helytől és időtől függetlenül.Ilyenkor aggatja rájuk a „tudatlan”környezet a „rossz gyerek” jelzőt. Hiszen az emberek elsőre nem gondolnak arra, hogy talán betegség állhat a viselkedés és figyelemzavar hátterében. Ez azonban, csak újabb problémákat eredményez, dac, negatív önértékelés, agresszivitás is kialakulhat náluk. Az ADHD-s gyerekek, mindezek ellenére, okosabbak és értelmesebbek, tevékenyebbek, kreatívabbak és segítőkészebbek,mint társaik.
Az óvodában, iskolában a legnagyobb problémát a figyelmük hosszas lekötése, érdeklődésük fenntartása jelenti, ugyanis állandóan mozgásban vannak, pont ezért szerepelnek kiválóan minden sport és mozgással kapcsolatos tevékenységben. A nagyobbak az állandó hiperaktivitásuk ellenére, számítógépes játékokkal órákig képesek lekötni magukat.
Tünetek, melyekre fontos odafigyelni…
-A gyermek hosszútávon nem tudja a figyelmét megtartani, elkalandozik, nem figyel mikor beszélnek hozzá.
-Nem követi az óvónő, tanárnő, családtagok utasítását, nem végzi rendesen az óvodai, iskolai feladatokat.
-Bizonyos feladatok elvégzése sokkal több időt vesz el, mint társainak, más feladatoknál viszont kiemelkedőbben teljesítenek.
-Egyes külső hatások könnyen elvonják figyelmüket az aktuális tennivalókról.
-Szétszórtság, feledékenység jellemző rájuk, gyorsan megunják napi rutinszerű feladataikat, nehezen tudnak egy dologra koncentrálni.
-Mivel a figyelem és a memória mind a tanulás sikerességét eredményezi, így ennek hiányában az iskolásoknál tanulási nehézségek is felütik a fejüket.
-Gyakori tünetek, ha a gyerek nem tud egy helyben megmaradni, folyamatosan fészkelődik, babrál valamivel. Rohangál, ugrál, mászik, futkos ide-oda, olyan helyzetekben is,mikor ez nem lenne helyénvaló.
-Túl sokat beszél, máskor csendes visszahúzódó, úgy kell belőle a szavakat kihúzni.
-Gyakran félbeszakít másokat, legyen szó játékról, vagy beszélegetésről.
-Ha megunja a helyzetet, türelmetlen, dühös viselkedésformát vesz fel, és szó nélkül elsétál.
Az ADHD-s gyerekek impulzív személyiségek, akik túl hamar és nagyobb intenzitással reagálnak az őket ért dolgokra. A betegségnél megfigyelhető, hogy kezdeti szakaszban vannak olyan gyerekek, akiknél csak a figyelemzavar, vagy a túlzott mozgásigény esetleg csak a hiperaktivitás dominál. Másoknál komplexen van jelen mindhárom probléma.
Sajnos Magyarországon a 6-18 éves korosztályban egyre inkább nő az ADHD-s gyermekek száma. Ami azt jelenti, hogy a legtöbb általános és középiskolás osztályban, legalább egy ilyen tanuló előfordulhat. A pedagógusok és a szülők felelőssége, hogy időben észrevegyék a problémát, és ennek megfelelően kezeljék a gyermeket, valamint segítsék elő a beilleszkedést a társai közé. Ha idejében diagnosztizálják a problémát, akkor idejében megkaphatja a gyermek a megfelelő kezelést, ezáltal sok kudarctól, negatív élménytől, esetleges kirekesztéstől is megóvhatjuk őket. Ha a gyermek idejekorán nincs kezelve későbbi társas, szociális, beilleszkedési és magatartásproblémái állandósulhatnak. Tanulási nehézségeinek köszönhetően a későbbiekben, a továbbtanulás során is problémákba ütközhetnek.
Fontos időben megelőzni a bajt, hiszen a jól kezelt betegek képességeik fejlesztésével, ugyanolyan esélyekkel indulhatnak a későbbiek folyamán, mint társaik, ezáltal nekik is lehetőségük lesz egy pozitív életpálya kialakítására. Valamint a normál szociális és társas kapcsolatok kialakítására, anélkül, hogy lelkileg sérülnének a betegségük miatt.