Jump to content

Aki szép, az jó is, de rossz útra is terelhet

2016. 09. 17. 19:00

Életünk során többször kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy két választási lehetőség közül a rosszabbat választjuk. Ez persze csak akkor derül ki, amikor már meghoztuk a döntést, sőt, amikor már érezzük annak következményét.

Ahhoz, hogy rossz döntést hozzunk, nemcsak mások befolyásolása szólhat bele, hanem saját magunk is olyan helyzetet teremthetünk, amelyben feladjuk következetességünket, tárgyilagosságunka és csapdába esünk. Olykor döntéseink félrecsúszhatnak, ám ennek tipikus elemei vannak. Először egy nézőpontot vallunk, ahhoz is tartjuk magunkat. Olyan információkat fogadunk be és el, amely ezt folyamatosan erősíti. A tárgyilagosságot ilyen helyzetekben mellőzzük, és mástól sem szívesen hallgatunk meg véleményt, mert az lehet, hogy merőben eltér a miénktől.

Viselkedéssel foglalkozó szakemberek kíváncsiak voltak arra, hogy mennyire lehet befolyásolni az emberek döntését, ennek kiderítéséhez kísérletbe kezdtek. Egy kitalált személyt mutattak be a kísérletben résztvevőknek. A kitalált személy egy üzlet alkalmazottja volt, akinek lejárt a szerződése. A kérdés az volt, hogy meghosszabbítsák-e vagy sem?

Ahhoz, hogy döntést tudjanak hozni, megkapták az adott személyről szóló ismertetőt, amely tartalmazott róla jó és kevésbé jó információkat is. Arra ügyeltek, hogy egyenlő arányúak legyenek a pozitív és negatív elemek, így aztán egyenlő eséllyel lehetett a szerződés meghosszabbítása és a felmondás mellett is dönteni. Miután mindenki meghozta a döntését, közölték az alanyokkal, hogy van még néhány, az üzlet más dolgozójától (kitalált személyek) származó vélemény, amelyet az alkalmazottról írtak. Nemcsak a kollégák írása, de fényképük is mellékelve volt. A megkérdezett munkatársak fele a felmondás, a másik fele pedig a további alkalmazás mellett állt ki. A csel az volt, hogy a vélemények mellett szereplő képek egy része jóvágású, helyes emberek voltak, másikon pedig rossz külsejűek.

A kísérleti alanyokban már egy vélemény kialakult az alkalmazottról, aki a kirúgás szélén állt. Az is kiderült, hogy a munkatársak véleményei közül azokat szerették inkább elolvasni, amely a saját döntésükhöz leginkább igazodott. Csakhogy nagyon fontos az is, hogy ki mondja, jelen esetben ki írja. Még nagyobb előnyben részesítették annak a munkatársnak a véleményét, akinek leírása megegyezett a saját döntéssel, valamint még helyes arc szerepelt a képen.

Ennyire sokat jelent a megjelenés. Egy szép emberről hajlamosabbak vagyunk azt feltételezni, hogy jó is és ez döntéseinket nagyban befolyásolhatja. Ha a tárgyilagosság útján járnánk, lehet máshogy döntenénk.

(Forrás: productiveflourishing.com, bandt.com.au/képek)