Jump to content

Így játszanak az agyaddal az éttermek

2015. 05. 07. 11:36

Legutóbbi cikkünkben sorra vettük azokat a trükköket, amikkel az éttermek próbálnak meg minket minél nagyobb fogyasztásra sarkallni. Aprócska árak, gusztusos fényképek, vagy a hetes szám bűvereje csak néhány volt a számtalan ügyes fogás közül.

Nézzük, milyen egyéb módjai vannak, hogy a pénztárcánkat minél soványabbra, a derekunkat pedig annál kövérebbre vendéglássák!

1.- Játszanak a tekintetünkkel.

A menü felső jobb sarka az, ahová legelőször téved a szemünk, amikor az étteremben elkezdjük az étlapot gusztálgatni. Ide kerülhetnek tehát okosan a nagyobb profitot termelő fogások. A bal felső sarokba mennek az előételek, majd a saláták. A másik trükk, amit az éttermek előszeretettel vetnek be, hogy elkülönítik a többitől, vagy egyenesen be is keretezik azokat a fogásokat, amik –szó szerint –nagyobb hasznot hoznak a konyhára, tehát amit olcsón elő lehet állítani, de annál drágábban árusíthatnak. Az elkülönítéssel óhatatlanul odavándorol a tekintetünk és így sokkal nagyobb lesz a valószínűsége, hogy azokból rendelünk valamit.

2.- Játszanak a színekkel.

A különféle színekkel is befolyásolni lehet a döntésünket. A kék szín megnyugtatólag hat, a sárga figyelemfelhívóan, a piros pedig étvágygerjesztően. Ezért van az, hogy számos éterem logójában a piros és a sárga színek keverednek egymással.

3.- Elegáns nyelvet használnak.

A szakemberek szerint a hosszú, részletgazdag leírással 30%-kal több ételt lehet eladni, mint az egyszerűbben megfogalmazott fogásokkal. Így ugyanis az a benyomása lesz a vendégnek, hogy a pénzéért jóval többet kap –üres szavaknál legalábbis. A barokkos leírások másik oka pedig, hogy így sokkal finomabbnak fogják a kuncsaftok találni az ételt. Egy kísérlet során a vendégek egyik felének „Észak-Dakota” nevezetű bort szolgáltak fel, míg a másik csoport „Kaliforniát” kapott, vagy legalábbis így hitte, a poharakban ugyanis ugyanaz az olcsó vörösbor volt. Azoknak a vendégeknek azonban, akik úgy hitték, „Kalifornia” bort isznak, nemcsak jobban ízlett az ital, de 12%-kal többet is ettek az Észak-Dakotás csoportnál.

4.- Nosztalgikus érzést keltenek benned.

Mindannyiunknak vannak olyan kedvencei, amik egy falással visszaröpítenek a gyerekkorunkba, legyen az egy finom tál bableves, egy császár morzsa, vagy paprikás csirke nokedlivel és uborkasalátával. Ezt persze az éttermek is pompásan kihasználják, és olyan neveken kínálják a fogásaikat, mint ’nagymama tyúkhúslevese’, még akkor is, ha azt amúgy egy snájdig fiatal séf dobja össze a konyhában.

(Kép: toptowerhotel.com)