Az európai tendenciák azt bizonyítják, hogy minél többen kerékpároznak egy országban, annál nagyobb az általános közlekedésbiztonság. Ennek egyik oka, hogy az autósok egyre jobban odafigyelnek a kerékpárral közlekedőkre, a másik pedig, hogy a sok biciklisáv fokozza a biztonságot – ez derült ki az Európai Kerékpárosok Szövetsége (European Cyclists' Federation, ECF) munkaanyagából is, amit a 2020-ig tartó Európai Közlekedésbiztonsági Akcióprogram tervezéséhez készítettek.
A Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve szerint „2020-ig a kerékpáros közlekedés fejlesztésének célja, a helyváltoztatásokon belül a kerékpározás 10 %-os részesedésének elérése”. Ennek érdekében Budapesten a kétkerekűs fejlesztések kilenc kerületet érintenek, 2013-ban például 11 km-rel nőtt azon buszsávok hossza, amelyeket a kerékpárosok is használhatnak. Közben 2014. december 30-ig kell kidolgozni a Duna-menti EuroVelo 6 névre keresztelt Rajka-Komárom-Budapest szakaszt, a teljes Balatoni Bringakört, a Budapest - Balaton összekötő szakaszt, illetve a fővárosi átvezetésre is készülnek tanulmányok. Mindezekkel a jelenlegi 4000 km bicikliút mennyisége jelentősen fog nőni a közeljövőben.
Mi, kerékpárosok mindehhez a következőket tudjuk hozzá tenni annak érdekében, hogy balesetmentesen és biztonságosan közlekedhessünk:
• Rendszeresen ellenőrizzük a kerékpár kormányát, a világítóberendezéseket, a féket (külön az elsőt és a hátsót is)! Állítsuk be megfelelően az ülést, figyeljünk rá, hogy ne legyen túl magas!
• A „látni és látszani” biztonsági alapelv a közlekedés minden résztvevőjére vonatkozik. Az esti szürkületben és éjszaka nagyon fontos, hogy kerékpárunk megfelelően ki legyen világítva. Az autósok a nem megfelelően megvilágított kerékpárosokat nehezebben, később veszik észre, aminek könnyen baleset lehet az eredménye.
• Mindig viseljünk sisakot! Sisak nélkül a bukások és egyéb balesetek súlyos fejsérüléseket okozhatnak. Ügyeljünk a megfelelő öltözékre is! A felső ruházatunkon legyen fényvisszaverő csík vagy viseljünk feltűnő színeket! Ha esős időben kell útnak indulnunk, használjunk inkább sapkát, mint a kabát kapucniját.
• A kerékpározás gyakorlati ismerete mellett folyamatosan figyeljük a KRESZ-szabályok változásait!
• Kössünk felelősségbiztosítást kerékpárra! A megfelelő biztosítási konstrukció kártérítést nyújt például baleset, rablás, lopás esetére csakúgy, mint a természeti károkra. Egyébként vannak olyan lakásbiztosítások, amelyek felelősségbiztosítási fedezettel is rendelkeznek és a kerékpárosként okozott felelősségi károkra is kiterjednek.
(fotó: dynamobike.com)